De
Gouden Giraffe Event Awards, de prijzen voor de allerbeste eventmarketing en live communicatie van Nederland, gingen dit jaar naar Tata Steel, Dept Agency, Tomingroep, Curlingbond, Magnum, DenkProducties en AFAS. De Gouden Giraffe is al jaren de prijs voor evenementen die door bedrijven, overheden, goede doelen en andere organisaties als marketing- of communicatiemiddel worden ingezet.
In de Jaarbeurs Beatrix Theater in Utrecht zagen ruim 300 marketeers, communicatieprofessionals, eventmanagers en eventprofessionals hoe de 13 finalisten overdag nog één keer probeerden de vakjury te overtuigen tijdens de finale Learn from the Best in Jaarbeurs SuperNova. In de avond werden tijdens een zeer bijzondere awardshow met 600 gasten de winnaars bekend gemaakt:
(evenementen om het merk te laten, te positioneren en/of te versterken)
Winnaar: Dept Agency
Inzender: Dutch Standard Events
Casenaam: Dept Festival
Toelichting event: De doelgroepen en doelstellingen van Dept Festival zijn op te delen in twee categorieën: intern en extern, waarvan de waarden nauw met elkaar verbonden zijn. Het festival is enerzijds een plek van ontmoeting en verbinding. Het is een moment waarop de hele Deptfamilie samenkomt en verhalen uitwisselt. Daarnaast zijn er de talks, gehouden door zowel Deptsters als mensen van buitenaf, variërend van persoonlijke verhalen tot professionele inzichten. Het is ook een plek waar mensen van Dept in een ontspannen setting kunnen connecten met klanten en relaties. Het draagt bij aan de brand building van Dept als voorloper in de digitale industrie. Een groeiend tech-bedrijf dat de menselijke kant niet uit het oog verliest. Sterker nog, bij Dept beseft men maar al te goed dat groei en succes onlosmakelijk verbonden zijn met het goede gevoel dat mensen hebben bij de plek waar ze werken. Dept Festival is dé manier om daar uiting aan te geven.
Video
(evenementen ten behoeve van (gedragsverandering bij) werknemers)
Winnaar: Tomingroep
Inzender: D&B Eventmarketing
Casenaam: Tomingroep 90 jaar Samen naar de Top
Toelichting event: TOP staat voor de kernwaarden: Trots, Ondernemend & Professioneel. Per event is een vertaling van het thema gemaakt, passend bij de doelgroep en doelstellingen. De elementen ‘Samen’ en ‘TOP’ vormen de rode draad. Er is gekozen voor een inhoudelijk TOP-traject voor de TOP140, die een cruciale rol speelt in de gewenste transitie om een TOP bedrijf te worden. Een multidisciplinair kernteam was aanjager en stuurgroep. In het najaar van 2017 werd er gestart met een verrassende wandeling: symbool voor de reis die Tomingroep gaat maken met de kernteamleden als reisleiders. Vervolgens vonden er gedurende 2 weken TOP140 Sessies plaats: actieve en interactieve sessies waarin samen invulling is gegeven aan de cultuurprincipes van Tomin. Iedereen draagt zijn steentje bij, letterlijk: iedere deelnemer schreef zijn persoonlijke TOP-doel voor 2018 op een TOP Box. Gedurende het jaar heeft de TOP140 op haar beurt TOP Boxsessies georganiseerd met eigen teams. Uiteindelijk vormden alle 1.600 TOP Boxen het decor tijdens het feest. De uitkomsten uit de TOP140 Sessies zijn gebruikt bij het vaststellen van het jubileumprogramma. In co-creatie met het jubileumteam zijn er verschillende onderdelen van de jubileumviering bedacht en ontwikkeld. Het 20-koppige jubileumteam bestond uit medewerkers uit alle lagen van de organisatie.
Video
- Winnaar Kennis Events en Congressen:
(Evenementen waarbij de overdracht van kennis/inhoud centraal staan.)
Winnaar: Tata Steel
Inzender: IDTV
Casenaam: The Transformation Game
Toelichting event: Als speler van de Transformation Game vorm je met een team van 5 personen de directie van een staalfabriek ergens op de wereld. In een vrije markt met 9 andere fabrieken op de wereld loods je het bedrijf door een periode van 50 jaar (2018-2068). Degene met de hoogte omzet is de winnaar! In Parijs is er afgesproken om de CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. De staalfabrieken spelen daar een belangrijke rol in. Ze zullen zich moeten aanpassen en krijgen te maken met kosten voor CO2 uitstoot. Hoe gaan die kosten zich ontwikkelen? Wat gebeurt er met de staalprijs? En met de beschikbaarheid en kosten van grondstoffen? Welke politieke gebeurtenissen verstoren het wereldwijde evenwicht en hebben invloed op de staalmarkt? De spelers van het spel moeten als directie voortdurend keuzes maken. De druk is hoog. Elk jaar duurt 90 seconden. Elk jaar heb je de kans om te investeren in onderzoek en ontwikkeling bepaal je de prijs van je staal. Het is de uitdaging om winstgevend te blijven in een veranderende wereld. Door de game te spelen, krijgen de spelers een realistisch inzicht in de uitdagingen voor de maakindustrie en de veranderingen die moeten worden doorgevoerd om de sector levensvatbaar te houden. Een goede start van een discussie.
Video
- Winnaar PR en Mediawaarde:
(Evenementen die als doelstelling mediawaarde hebben.)
Winnaar: Nederlandse Curling Bond
Inzender: Triple Double Sportmarketing
Open NK Curling op Natuurijs 2018
Toelichting: Curling is wereldwijd een grote wintersport, maar in Nederland stelde het tot nu toe weinig voor. Met het Open NK Curling op natuurijs wilden we de sport in Nederland uit de anonimiteit halen. Zodra het vriest denkt de gemiddelde Nederlander al snel aan schaatsen – een enkeling misschien aan ijshockey. Door een Open NK Curling op natuurijs te organiseren waar letterlijk iedere Nederlander aan mee kon doen, is er een nieuw fenomeen bijgekomen. Een week voorafgaand aan het evenement ging de inschrijving – onder voorbehoud van goed én veilig natuurijs – open. Alle Nederlanders, van jong tot oud, konden zich inschrijven voor dit evenement. Teams van 4 tot 6 spelers streden eerst in poules en later in knock-outwedstrijden tegen elkaar. Uiteindelijk kroonde een team zich tot de allereerste winnaar van het Open NK Curling op natuurijs.
Video
(Evenementen gericht op het versterken van de band met externe relaties)
Winnaar: Tata Steel
Inzender: IDTV
Casenaam: 100 jaar Tata Steel
Toelichting event: Tata Steel realiseert zich dat iedereen uit haar netwerk heeft bijgedragen aan het succes van de afgelopen 100 jaar. En dat die gemeenschap misschien nog wel belangrijker is om de grote uitdagingen van nu aan te gaan. Voor de transformatie naar klimaatneutraal staal maken is iedereen nodig. Daarom is het 100 jarig bestaan ingezet om die gemeenschap te bevestigen en te versterken. Ze bedachten een concept waarmee Ze al die verschillende doelgroepen betrokken bij het feest en inspireerden met elkaars verhalen. Ze bouwden ‘De Wereld van Staal’, een tijdelijk festival op het terrein van Tata Steel. Daar ontvingen ze in 16 eventdagen 25.000 bezoekers; medewerkers, klanten, buren, scholieren, leveranciers, politiek, gepensioneerden en de koning. Ze raakten iedereen in het hart met een indrukwekkende voorstelling en ze betrokken ze bij de oplossingen voor de toekomst. Daarmee legden ze een stevige basis voor de komende 100 jaar.
Video
- Winnaar Next Generation Award (prijs uitgereikt door 12 studenten van 5 verschillende eventopleidingen):
Winnaar: Magnum (Unilever)
Inzender: Glasnost Amsterdam
Casenaam: A night at the Magnum Mansion
Toelichting event: De Magnum Mansion is de plek waar de magie van Magnum tot stand komt. Voor één dag opende deze haar deuren in het beroemdste hotel van Nederland, het InterContinental Amstel Amsterdam. Hier was op verhalende wijze te zien hoe een Magnum tot stand komt. In een journey door het hotel werden gasten langs alle kwalitatieve ingrediënten meegenomen en stelden uiteindelijk zelf hun unieke Magnum samen. Geheel in lijn met de jaren ’20 stijl van de campagne, werden gasten voor één avond meegenomen in de magie van Magnum en beleefden een volledige Roaring nacht in de Magnum Mansion. Om de doelstellingen en doelgroep te bereiken is gekozen voor een strategie gericht op high profile influencers die hun merkverhaal konden vertellen. Via diens ogen – en hun social mediakanalen – werd de Magnum boodschap aan de doelgroep overgebracht.
Video
- Winnaar Publieksprijs (een ieder kon online stemmen op alle ingezonden cases. Liefst 5642 stemmen werden uitgebracht, 15 procent van de stemmen voor de winnaar):
Winnaar: DenkProducties & AFAS Software
Inzender: DenkProducties
Casenaam: Forward Thinking Leadership
Toelichting: Een coherent en doortimmerd leiderschapsseminar van absoluut topniveau. Met een uitgebalanceerde mix van, inhoudelijke topexperts: 'thought leaders' uit wetenschap, bestelllerauteurs en inhoudelijke autoriteiten, innovatieve ondernemers,verborgen helden: bijzondere personen met uitzonderlijke verhalen, en als grote finale: Barack Obama. In blok 1 FORWARD namen ze deelnemers mee op reis langs de belangrijkste technologische ontwikkelingen die diepe impact gaan hebben op elke organisatie. Steven van Belleghem schetste de wereld van 'de klant van overmorgen' en ondernemers van Hollandse Helden: Booking, Blendle, Picnic en Bunq vertelden hoe zij hun organisatie voortdurend laten innoveren. Tot slot liet Robot Sophia -de eerste niet-menselijke spreker in Nederland- zien hoe ver Kunstmatige Intelligentie al is en hoe dit de komende jaren elke organisatie gaat veranderen. In blok 2 THINKING stonden denkkracht en moed centraal. Veranderingen zijn overweldigend en je moet ze kunnen/durven omarmen. Harvard professor Daniel Shapiro leerde deelnemers hoe je nieuwe kansen ziet in ogenschijnlijk complexe problemen en 'verborgen helden' Michaela dePrince (ballerina) en Maggie MacDonnell (beste lerares ter wereld, Canada) brachten mensen in vervoering door te laten zien hoe doorzettingsvermogen je verder brengt, ook als de omstandigheden zeer zwaar zijn. In blok 3 LEADERSHIP stond jouw rol als leider centraal. Hoe neem je mensen mee in een verandering met alle onzekerheid die daarbij hoort? Bas van der Veldt gaf een eerlijk inkijkje in de leiderschapsprincipes van succesbedrijf AFAS. Marshall Goldsmith -de beste leiderschapscoach ter wereld- deelde inzichten over hoe je als leider de volgende stap zet in je eigen ontwikkeling. En Barack Obama gaf in een Q&A met Ben Tiggelaar talrijke lessen mee over het leiden van diepe, echte en blijvende verandering.
Video