Lelystad en Den Haag winnaars Nationale Citymarketing Trofee

30-05-2011

De gemeenten Lelystad en Den Haag zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2011. Deze prijs is dit jaar voor de tweede keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland. Lelystad won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Den Haag werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Juryvoorzitter Frits Huffnagel reikte de trofee uit tijdens het Nationale Congres Citymarketing en Evenementen in Venlo.

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd Den Haag voor de tweede keer overtuigend winnaar. Daarmee liet ze de andere genomineerde steden Eindhoven, Haarlem, Dordrecht en Breda achter zich. Lelystad werd de verrassende winnaar in de categorie “kleinere” gemeenten. De jury verkoos de hoofdstad van Flevoland boven de winnaar van vorig jaar Assen en de gemeenten Culemborg, Leeuwarden en Noordwijk.

De jury waardeert Den Haag met name om zijn scherpe positionering en professionele organisatie van de citymarketing. De focus als “Stad van Vrede en Recht” en het gebruik van een aantal onderscheidende kernwaarden zijn afgelopen jaar consistent doorgetrokken. “Bovendien maakt Den Haag ook aantoonbaar progressie. Zo werden de resultaten zichtbaar van het filmbeleid dat de gemeente met succes voert”, zo stelt de jury in haar rapport. De jury constateert ook dit jaar weer een significant verschil met de andere gemeenten.

Winnaar Lelystad in de categorie onder 100.000 inwoners wordt gewaardeerd om de volharding die deze gemeente aan de dag heeft gelegd, ook waar het citymarketing betreft. “De gemeente is van ver moeten komen en heeft zich vanuit een moeilijke positie omhoog gewerkt”, aldus het juryrapport. De jury geeft verder aan, dat het beleid meetbaar effectief is en dat relevante stakeholders, met name uit het bedrijfsleven, een nadrukkelijke rol spelen in het kader van citymarketing. Ook de gerichte focus op eigen inwoners als ambassadeurs van de stad wordt gewaardeerd.

De jury geeft in zijn algemeenheid aan, dat citymarketing nog te vaak veel overheid en weinig bedrijfsleven is. Er wordt maar beperkt samengewerkt met andere relevante stakeholders.
Er is nogal eens sprake van versnipperd beleid, met te weinig aandacht voor focus. “Veel papier, maar weinig visie”, zo merkt de jury op.

In eerste instantie konden de burgemeesters van Nederlandse gemeenten hun gemeente aanmelden voor de titel “beste citymarketing gemeente van het jaar”. Zij werden hiervoor rechtstreeks aangeschreven. Ook konden zij andere gemeenten nomineren. Op basis van deze voorronde zijn de nominaties tot stand gekomen. Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor.

De vakjury onder leiding van Frits Huffnagel bestond verder uit de volgende leden: Cees van Bemmel (directievoorzitter Van Wijnen Holding NV), Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam en schrijver van het boek City Marketing: Towards an integrated approach), Gerard Marlet (directeur Stichting Atlas voor Gemeenten en schrijver van het boek “De Aantrekkelijke Stad”), en Erik van Zwam (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur).

Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen
De Nationale Citymarketing Trofee werd uitgereikt tijdens de vierde editie van het Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen in theater de Maaspoort in Venlo. Internationale sprekers als prof. Oliver Scheytt (general manager Europese Culturele Hoofdstad RUHR 2010) en Dr. Mihalis Kavaratzis (University of Leicester) lieten vanuit verschillende invalshoeken hun licht schijnen op ontwikkeling en praktijk van citymarketing. In een achttal themasessies werd dieper op een aantal specifieke onderdelen ingegaan. Met name het thema “Samenwerken en verbinden” stond hierbij centraal. De congresdeelnemers namen daarnaast deel aan een exclusieve preview op het terrein van de Floriade, die volgend in Venlo jaar wordt gehouden.

Nadere informatie: www.citymarketing-evenementen.nl

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm...

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS