The Power of 10

terug naar zoekresultaten

De toekomst van de wereldwijde congresbranche in het komende decennium

Plaatsingsdatum: 23-05-2012
Auteur: Rohit Talwar, Tim Hancock, Alexa du Plessis, Iva Lazarova, David Saer en Louise Carver
Bron: Fast Future Research

Samenvatting

Het rapport The Power of 10 beschrijft tien toekomstige scenario’s in de wereld van business events. Deze scenario’s zijn opgesteld op basis van organisatoren en aanbieders van zakelijke evenementen en beïnvloeders in deze sector. Het rapport dient als leidraad voor de MICE-markt.

Kennisdocument

Er zijn vele factoren die de toekomst van de branche bepalen, er zijn vele scenario's mogelijk en er ontstaan vele kansen en uitdagingen. Maar waar moeten we beginnen? Waar moeten we ons op richten? In dit onderzoek heeft men tien kritische uitdagingen gesignaleerd die de branche moet aanpakken als ze wil worden gezien als een vitale katalysator van zakelijke groei en een onmisbare stuwende kracht voor economische ontwikkeling. Hieronder tref je de conclusie van het rapport.

1. Uitgroeien tot een unieke speler in de branche
De grootste uitdaging is het bedenken en uitvoeren van zakelijke evenementen die zich onderscheiden van het scala aan diensten die verband houden met reizen en toerisme en deel uit kunnen maken van de belevenis van het evenement.

2. Vaststellen van algemene modellen voor economische impact
Blijvend resultaat werkt altijd. Er woedt een hevige concurrentiestrijd om publieke gelden en private investeringen. Bestemmingen en afzonderlijke evenementen moeten daarom aantonen dat zij op de lange termijn het meeste economische voordeel opleveren voor alle grote belanghebbenden.

3. Belang en waarde aantonen
De branche moet zich hoognodig distantiëren van de algemene economische cyclus en daarom bewijzen dat ze bedrijven kan helpen bij het aanpakken van onzekerheid op de markt. Het is bijzonder belangrijk dat er middelen en mechanismen worden bedacht die aantonen wat de ROI is op de financiële, fysieke en emotionele investering voor geldschieters, standhouders en deelnemers.

4. Strategisch denken en handelen
De branche moet net zo strategisch zijn als de klanten die ze beoogt te bedienen. Daarom moet er veel meer aandacht worden besteed aan de langetermijnstrategie, voorspellingen, inzetten van middelen, onderzoek en ontwikkeling. Dit betekent ook dat er een radarsysteem moet worden ontwikkeld om te anticiperen op uitdagingen. En daarnaast capaciteiten ontwikkelen op het gebied van strategisch denken en management. Momenteel houdt de branche zich helemaal niet bezig met een langetermijnvisie of een systematische langetermijnvoorspelling. Dit moet wel prioriteit krijgen.

5. Alertheid en flexibiliteit koesteren
Gezien de snelle en voortdurende mondiale veranderingen moeten we rekening houden met kortere deadlines, een constant veranderende evenementenkalender en een veel grotere behoefte om het ontwerp van evenementen meteen aan te passen. Dit vraagt om een innovatieve instelling en flexibele bedrijfsmodellen en het veel flexibeler inzetten van fysieke middelen en personen. Daardoor krijgen voor evenementenlocaties en hotels de twee volgende zaken de hoogste prioriteit in het onderzoek: grotere flexibiliteit qua gebruiksmogelijkheden van vergaderruimtes en openbare ruimtes en de noodzaak om echt flexibele en klantgerichte diensten aan te bieden.

6. Personaliseren en verdiepen van de leerervaring
In de ontwerpfase van het evenement wordt er veel aandacht besteed aan de behoefte om de leerervaring te vernieuwen en de mate van personalisatie te verhogen. Daarom is het heel belangrijk om goed te kijken naar het meest recente onderzoek over volwasseneneducatie en constant contact te houden met oud-deelnemers en potentiële deelnemers.

7. Experimenteren met bedrijfsmodellen en inkomstenbronnen
Nu de kostendruk toeneemt en deelnemers gevoeliger worden voor prijzen terwijl ook de belevenis van het evenement aan steeds hogere verwachtingen moet voldoen, moet er gezocht worden naar nieuwe manieren om inkomen te genereren in en rondom evenementen en de risico's te spreiden over de belangrijkste partners. Om de potentiële toegevoegde waarde te optimaliseren, moeten evenementen steeds meer worden gezien als een lanceerplatform voor activiteiten gedurende het hele jaar die een inkomstenbron kunnen vormen voor de opdrachtgevers van evenementen.

8. Gaan denken als waardeketen
Veel uitdagingen van deze branche draaien om het verbeteren van de end-to-end belevenis van congressen en aantonen welke waarde zakelijke evenementen hebben op de lange termijn. In beide gevallen zijn onvervalst coöperatieve en innovatieve reacties nodig die de verschillende betrokken sectoren overstijgen.

9. Aantrekken, behouden en ontwikkelen van talen en het omarmen van diversiteit
De talentenbank waarover de branche beschikt moet net zo kundig en divers zijn als de sectoren en markten waarin ze opereert. Om de grootste talenten aan te trekken en te behouden moet een carrière in de congresbranche net zo aantrekkelijk en spannend zijn en net zo goed beloond worden als carrières in de branches waarmee geconcurreerd wordt geconcurreerd wordt.

10. De leidinggevenden en managers van de toekomst ontwikkelen
Om te overleven en te gedijen in een hectische omgeving zijn managers en leidinggevenden nodig die eraan gewend zijn om te denken in meerdere scenario's, te twijfelen aan lang gekoesterde aannames en ideeën en daarvan af willen wijken. Ook moeten ze voortdurend willen innoveren en experimenteren omdat dat essentieel is om zakelijke groei mogelijk te maken.

Klik hier om de volledige rapportage te downloaden

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS