Szenarioanalyse: Messen & Live Communication 2020

terug naar zoekresultaten

Ontwikkeling van beurzen en live communicatie tot 2020

Plaatsingsdatum: 05-11-2012
Auteur: Prof. Dr. Manfred Kirchgeorg, Beatrice Ermer, Martin Wiedmann
Bron: AUMA

Samenvatting

Szenarioanalyse: Messen & Live Communication 2020 schets drie verschillende scenario's voor de ontwikkeling van de beurzenmarkt. De studie werd uitgevoerd in opdracht van AUMA en is een vervolg op de scenarioanalyse voor de beursindustrie uit 2007.

De analyse uit 2012 identificeert acht belangrijke factoren die invloed hebben op de wereldwijde business-to-business beurzenmarkt tot het jaar 2020. Vijf factoren met een positieve invloed: globalisering, profileringstrategieën van beursorganisatoren, de wens naar belevenis georiënteerde live communicatie, de trend naar geïntegreerde communicatie en milieubescherming als een marktfactor. Daartegenover staan risico’s zoals: verminderde stabiliteit van de economie, sociale en ecologische breuken en de concurrentie van andere media.

De in dit kader uitgevoerde studie laat drie Duitse toekomstscenario's zien:

  • In scenario A ontwikkelt de nationale beursindustrie zich onder soortgelijke omstandigheden, als de wereldwijde full-service-spelers zich vandaag de dag ontwikkelen, in een relatief stabiele wereld.
  • Tegen de achtergrond van de verminderde stabiliteit van de economie en protectionistische trends concentreert zich in scenario B de vraag naar beurzen binnen continentale markten, waar overcapaciteit de concurrentie aanzienlijk intensiveert.
  • In scenario C worden beurzen en andere live communicatie instrumenten in toenemende mate vervangen door digitale en virtuele communicatiemiddelen, die kostenbesparender, efficiënter en zekerder zijn. Het aantal zakenreizen verminderd om het milieu te beschermen. Beurzen in de traditionele vorm vinden alleen nog plaats in onregelmatige cycli, de zogenaamde Smart Exhibitions.

De Vakgroep voor Marketingmanagement heeft voor deze studie 600 gedeeltelijk geënsceneerde interviews met deskundigen en ongeveer 100 secundaire analyses geëvalueerd. Talrijke tabellen en grafieken, alsook de resultaten van interviews met deskundigen over de invloedsfactoren zijn aan de studie gekoppeld.

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS