Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht
Samenvatting
Over de Nederlandse logiesmarkt en daarmee de Nederlandse hotelmarkt waren veel statistieken beschikbaar, maar er bestond nog geen enkel overzicht tot op kamerniveau van de Nederlandse ketenhotelmarkt, terwijl de praktijk bewijst dat ketenbinding ook in Nederland steeds belangrijker wordt. Daarom heeft Horwath HTL het rapport 'De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht' gepubliceerd.
Onderstaand tref je het uitgegeven persbericht aan over het rapport.
Kennisdocument
Nog sterkere grip van ketens op de hotelmarkt
Nationale en vooral internationale ketens zijn doorgestoomd in de Nederlandse hotelmarkt. Eind 2013 is de ketengraad gestegen naar 65% van 61% eind 2011. Hiermee staat van alle Nederlandse hotelkamers nog maar 35% los van een keten. Dit is gebleken uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. Bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod is het vastgoed in eigendom, ondanks een 'asset light' strategie die de afgelopen jaren in toenemende mate werd toegepast. Van de verschillende contractvormen is het franchisecontract het meest populair. Opvallend is de toetreding van steeds meer hotelmerken op een economy en budget niveau in een markt die nog steeds wordt gedomineerd door viersterren hotels.
Ketengraad is hoog
In Nederland zijn 62 hotelketens met 72 hotelmerken actief, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. De ketens hebben in Nederland 620 hotels en meer dan 65.000 hotelkamers. Door het laatstgenoemde aantal af te zetten tegen circa 100.000 hotelkamers in de gehele Nederlandse markt, ontstaat een percentage van het Nederlandse hotelaanbod dat ketengebonden is. Deze ketengraad van 65% is hoger dan de 61% aan het einde van 2011. Destijds was de ketengraad in de Nederlandse hotelmarkt al opmerkelijk veel hoger dan de eerder dat jaar vastgestelde 35% voor de Europese hotelmarkt. In de afgelopen twee jaar zijn er vijf nieuwe ketens en dertien nieuwe merken tot de markt toegetreden, terwijl twee ketens en drie merken van de markt zijn verdwenen. Vooral het nationale Fitland Hotels heeft de afgelopen twee jaar flink aan de weg getimmerd, met als resultaat zes reeds gerealiseerde hotels en twee nieuwe hotels in de pipeline. Nu al is bekend dat er in ieder geval nog drie internationale merken zullen toetreden.
Nationale ketens ondervinden steeds sterkere concurrentie van internationale ketens
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog steeds een redelijk nationaal karakter; 58% van de ketens, 59% van de ketenhotels en 46% van de ketenhotelkamers heeft een nationale herkomst. Bovendien heeft bijna de helft van de top 10 hotelketens een nationale herkomst en heeft precies de helft van de top 10 hotelmerken een nationale herkomst. Wel ondervinden nationale hotelketens tegenwoordig meer concurrentie van internationale ketens. Het marktaandeel van nationale ketens is gedaald van 47% naar 46%. Het aantal nationale ketens in de top 10 is verminderd van 5 naar 4, doordat het nationale Bilderberg uit de top 10 is verstoten door het internationale Hilton Hotels & Resorts. Tot slot is het aantal internationale merken gestegen van 40 naar 49 bij een gelijkblijvend aantal nationale merken. De 36 ketens met een nationale herkomst hebben 23 merken die ze allemaal in Nederland uitdragen. De 23 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 114 merken. Hiervan dragen ze er 'maar' 49 uit in Nederland, waardoor ons land lijkt open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken.
Ketenbinding is vooral op basis van eigendom en franchise
Ondanks dat veel hotelketens de afgelopen paar jaar een 'asset light' strategie hanteerden, waarbij het vastgoed werd verkocht om de beoogde groei in exploitaties te kunnen financieren, is nog steeds bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod het vastgoed in eigendom. Contracten bestaan er in de vorm van management, huur en/of franchise, ieder met andere voorwaarden op het gebied van verantwoordelijkheden, vergoedingen, risico en zeggenschap. Hiervan blijkt franchise het meest populair te zijn, waarbij de hotelketen zich afzijdig houdt van het management van het hotel en alleen ondersteuning biedt bij het in de markt zetten ervan. Als enkel wordt gekeken naar ketenbinding voor het management én het vermarkten van de aangesloten hotels, blijkt de ketengraad in de Nederlandse hotelmarkt nog steeds 51% te zijn. Voor het leeuwendeel van Nederlandse ketenhotels geldt dat het management wordt gedaan door de betreffende keten.
Opkomst economy en budget merken in hoofdzakelijk viersterren ketenhotelmarkt
Met een marktaandeel van 62% domineert het viersterren segment nog meer in de ketenhotelmarkt dan in de hotelmarkt in het algemeen (52%). Vooral de budgetsegmenten hebben lagere aandelen. Vanuit dit perspectief vormt de toetreding van steeds meer merken op een economy en budget niveau, zoals easyHotel, Hampton Inn, Holiday Inn Express, Hyatt Place, Meininger en Park Inn by Radisson, een interessante ontwikkeling.
Van der Valk Hotels en Restaurants heeft verreweg het grootste marktaandeel
Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Opvallend is dat deze keten met maar liefst 61 hotels en meer dan 8.350 hotelkamers, verspreid over heel Nederland, al die jaren bij het ene hotelmerk is gebleven. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants gevolgd door het internationale NH Hoteles. In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het nationale Hampshire, heeft wel beduidend minder hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.
Tabel 1: Top 10 hotelketens in Nederland
Keten | Hotels | Kamers | |
1 | Van der Valk (NL) | 61 | 8.357 |
2 | NH | 36 | 6.826 |
3 | Accor | 43 | 6.717 |
4 | Louvre | 61 | 4.955 |
5 | Hampshire (NL) | 71 | 4.867 |
6 | Best Western | 43 | 3.156 |
7 | IHG | 18 | 3.018 |
8 | Bastion (NL) | 31 | 2.992 |
9 | Fletcher (NL) | 61 | 2.818 |
10 | Hilton | 9 | 2.274 |
Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL
IHG = Intercontinental Hotels Group
Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland
Merk | Hotels | Kamers | |
1 | Van der Valk (NL) | 61 | 8.357 |
2 | NH | 35 | 6.548 |
3 | Hampshire (NL) | 47 | 3.241 |
4 | Fletcher (NL) | 61 | 2.818 |
5 | Bastion (NL) | 30 | 2.799 |
6 | Golden Tulip | 30 | 2.744 |
7 | Best Western | 39 | 2.604 |
8 | Ibis | 12 | 2.207 |
9 | Westcord (NL) | 16 | 1.789 |
10 | Novotel | 9 | 1.782 |
Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL
Bestellen
Een digitaal exemplaar van de nieuwe publicatie is kosteloos te verkrijgen door een bestelling te doen via de website van Horwath HTL.