Trends and forecasts for the international meeting industry
Samenvatting
Elk jaar analyseert Rob Davidson de internationale (meeting) trends en bestudeert hij zo’n beetje elk rapport en onderzoek dat verschenen is om de vermeende trends van het afgelopen jaar te toetsen en de rode draad te vinden in de voorspellingen voor het volgende jaar. De belangrijkste uitkomsten uit het 2013 rapport zijn:
Terugkeer van de groeipatronen
2013 heeft de ommekeer te zien gegeven in de groeipatronen. Waren we sinds het begin van de crisis gewend aan afnemende groei of zelfs krimp, de voorlopers qua economie laten inmiddels weer stevigere groei zien. Opkomende markten zien echter een afzwakkende economie. De Eurozone laat nu zelfs ook steeds meer voorzichtig positieve signalen zien.
Herstel van de Corporate Meetings sector
Een groot deel van het aangetroffen optimisme kan toegeschreven worden aan het herstel in de corporate meetings sector. Davidson: "In de afgelopen 12 maanden hebben we veelvuldige signalen gezien dat bedrijven de hand wat minder op de knip houden en weer investeren in corporate events." Dit signaal kwam ook al duidelijk naar voren oa. in de laatste MPI Business Barometer. De stabielere economie maakt dat de omstandigheden voor meetings ook verbeteren.
Opmerkelijke toename in Internationale Associatie Congressen
Ook de associatiemarkt biedt - met name voor Europa - betere vooruitzichten. "Het laatste MPI Business Barometer report laat een significante toename in het optimisme van Europese Meeting Professionals zien ten opzicht van de meting 2 maanden eerder. Verwachte groei van 2% tot 4% in de nationale corporate en internationale associatiemarkt leiden tot een sterker vertrouwen in de Europese markt."
Incentive Travel is met een comeback bezig
Davidson constateerde ook een voorzichtig optimisme onder professionals in de wereldwijde incentive travel sector. De SITE Index toonde aan dat ‘het overall gebruik van motivational travel experiences een opleving beleefde in de afgelopen 12 maanden’, waarbij 86% van de respondenten een (substantiële) toename in de komende 1-3 jaar voorspelt.
We bewegen richting een 'seller's market'
Waar de vraagzijde de afgelopen jaren de markt bepaalde, voorspelt de Advito Industry Forecast dat de groeiende vraag naar meeting ruimte de prijzen zal doen opdrijven en de capaciteit onder druk zal zetten. Het onderzoek van Grass Roots voorspelt naast prijsstijgingen ook schaarste op de topdata, wat leidt tot een noodzaak om eerder te boeken en meer flexibiliteit van de klant ten aanzien van data. Met deze informatie in het achterhoofd, zal de meeting organisator scherp moeten zijn op veranderende inkoopcondities.
Kennisdocument