High Profile Locatieonderzoek 2013

terug naar zoekresultaten

Wensen en eisen van opdrachtgevers in kaart

Plaatsingsdatum: 21-10-2013
Auteur: High Profile Locaties
Bron: High Profile Locaties

Samenvatting

Het Locatieonderzoek heeft ten doel het in kaart brengen van de wensen eisen van de zakelijke opdrachtgever van evenementen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn samengevat in een boekwerk, met ook veel feiten en cijfers, en geven inzicht in ontwikkeling van behoeften alsmede in hoe je als locatie je dienstverlening nog beter kunt afstemmen op verwachtingen van je (potentiële) klant. Maar ook vertellen opdrachtgevers uitgebreider over hun goede en minder goede ervaringen en geven zij meeting & event locaties enkele tips. Verder spreken toeleveranciers van locaties over veelgemaakte fouten en delen zij hun learnings.

Kennisdocument

Het aantal evenementen is gestegen en dat betekent een omzetgroei van 111 naar 135 miljoen euro. Gemiddeld wordt 44% van het evenementenbudget besteed aan de locatie en 89% van de opdrachtgevers boekt een locatie rechtstreeks… Maar zonder een klik met de contactpersoon van de locatie boekt 66% van de opdrachtgevers deze locatie niet. Dit zijn slechts enkele conclusies uit het High Profile Locatieonderzoek 2013, waaraan 977 toonaangevende opdrachtgevers openhartig meewerkten.

Het onderzoek is ten opzichte van de eerste editie (2012) geoptimaliseerd en uitgebreid, met meer (open) vragen en meer diepgang. Ook de respons van de opdrachtgevers overtrof de verwachtingen: zowel grote multinationals, kleine ondernemingen als overheidsinstellingen en organisatiebureaus werkten mee en hebben het onderzoek volledig ingevuld.

Er zijn interessante resultaten uit het onderzoek gekomen. Dankzij het grotere aantal open vragen zijn ook markante antwoorden gegeven die relevant kunnen zijn voor het beleid dat locaties voeren. Denk daarbij aan hoe belangrijk de opdrachtgever het vindt om reviews te kunnen lezen. Maar ook geeft hij in dit onderzoek duidelijk aan wanneer hij een locatie absoluut niet zou boeken: “als de locatie vies is, dat komt nog regelmatig voor”, “als de locatiehouder arrogant is” en “als er ongemotiveerd personeel rondloopt” zijn slechts enkele reacties.

Vergelijking met 2012 en de tijdsgeest waarin we leven
Ook andere vragen uit het onderzoek hebben opmerkelijke antwoorden opgeleverd. Niet alleen vanwege de vergelijking met de resultaten van het High Profile Locatieonderzoek 2012, ook vanwege de tijdsgeest waarin we leven en de aannames die wij hebben met betrekking tot bijvoorbeeld MVO, reisafstand en het ‘gevoel’ dat een opdrachtgever wil hebben bij een locatie, want met name de sfeer kan doorslaggevend zijn voor het boeken van een locatie (55%).

Koester uw klant
De totale uitgaven voor evenementen, de groepsgrootte (van 138 naar 191 man) en het budget per persoon (van 60 naar 69 euro) zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar, echter de eisen zijn daarmee op sommige gebieden ook aangescherpt. Zo is het, meer dan in 2012, een vereiste dat goede kwaliteit geleverd wordt.

Ook verwacht de opdrachtgever, het liefst binnen 24 uur, een goed en duidelijk voorstel na het eerste contact met de locatie.

Online lezen
Via deze link kun je de gehele uitgave online lezen.

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS