Wensen en eisen van opdrachtgevers in kaart
Samenvatting
Het Locatieonderzoek heeft ten doel het in kaart brengen van de wensen eisen van de zakelijke opdrachtgever van evenementen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn samengevat in een boekwerk, met ook veel feiten en cijfers, en geven inzicht in ontwikkeling van behoeften alsmede in hoe je als locatie je dienstverlening nog beter kunt afstemmen op verwachtingen van je (potentiële) klant. Maar ook vertellen opdrachtgevers uitgebreider over hun goede en minder goede ervaringen en geven zij meeting & event locaties enkele tips. Verder spreken toeleveranciers van locaties over veelgemaakte fouten en delen zij hun learnings.
Kennisdocument
Een positieve trend is merkbaar bij de budgetten die opdrachtgevers toegewezen krijgen voor de te organiseren evenementen. Zag in 2012 nog 55% van de opdrachtgevers het budget gelijk blijven of stijgen, in 2013 was dit percentage al gestegen naar 69% en in dit jaar, 2014, is dat zelfs 77%. Het gemiddelde bedrag dat men per persoon aan de locatie, inclusief catering, besteedt is €69,-.
Dit zijn slechts enkele conclusies uit het High Profile Locatieonderzoek 2014, waaraan 1.010 toonaangevende opdrachtgevers openhartig meewerkten.
21.000 evenementen
De respons van de opdrachtgevers overtrof de verwachtingen: zowel grote multinationals, kleine ondernemingen als overheidsinstellingen en organisatiebureaus werkten mee en hebben het onderzoek volledig ingevuld: uit de cijfers blijkt tevens dat deze opdrachtgevers goed zijn voor 200 miljoen euro en 21.000 evenementen in 2014.
Onderbuikgevoel
Uit het onderzoek zijn interessante resultaten gekomen waar zowel locaties als opdrachtgevers informatie uit kunnen putten voor hun bedrijfsvoering. Locatiehouders krijgen inzicht in de harde cijfers, wensen en behoeften van opdrachtgevers, die op hun beurt kunnen leren van de tips over locatiekeuzes van andere opdrachtgevers. ‘Ga altijd op bezoek bij een locatie voordat u deze boekt’, ‘check of de locatie past bij uw doelgroep’ en ‘zorg voor een goede briefing of draaiboek vooraf’, zijn veelgenoemde tips van opdrachtgevers. Naast de harde waarden, zoals budget, aantal evenementen en deelnemersaantallen, zijn ook zachte waarden, het ‘onderbuikgevoel’, gemeten.
Recensies en beoordelingen worden steeds belangrijker
Belangrijke aspecten bij de keuze van een locatie zijn nog steeds bereikbaarheid en prijs/kwaliteit-verhouding. Ten opzichte van 2013 blijkt echter dat de begeleiding en de service in het offertetraject en goede recensies in meerdere mate bijdragen aan de locatiekeuze. Er is dan ook een sterk toegenomen behoefte aan een onafhankelijke beoordelingswebsite, waar 63% van de opdrachtgevers ook zelf aan wil bijdragen door het invullen van reviews. Uit de antwoorden op de open vragen blijkt dat een locatie vooral ook moet kloppen, geen shabby uitstraling mag hebben en een feel good gevoel moet geven. Tevens is er een toenemende vraag naar kleinschalige locaties met uitstraling en exclusiviteit, evenals locaties die zich inzetten voor duurzaamheid, hybride evenementen en gezonde, biologische catering.
“Een locatie moet vooral ook kloppen, mag geen shabby uitstraling hebben en moet een feel good gevoel geven.”
Gemiddeld 322 bezoekers bij (personeels)feesten
Het onderzoek heeft dit jaar ook geresulteerd in een overzicht in het aantal deelnemers per type evenement. Vergaderingen, brainstormsessies, trainingen en workshops kunnen rekenen op een gemiddelde groepsgrootte van 46 personen. Bij congressen, seminars en conferenties is dit aantal 196, bij (personeels)feesten 322 en beurzen en overige evenementen ontvangen gemiddeld 875 bezoekers.
Tenenkrommende ervaringen
Oude panden die worden hergebruikt, back to basic en meer transparantie. Het onderzoek geeft inzicht in de trends die opdrachtgevers spotten bij het boeken van locaties. De belangrijkste trends die naar voren komen zijn het aanbieden van biologische catering en een all inclusive aanbod, waarbij de locatie ook service op het gebied van techniek en catering aanbiedt. Ook vroegen we opdrachtgevers naar hun grootste bloopers, waar opmerkelijke en tenenkrommende ervaringen naar boven kwamen: ‘Een ontplofte beamer’, ‘niet voldoende catering’ en ‘een locatie had zich vergist in de datum’, zijn enkele genoemde ervaringen die opdrachtgevers het liefst uit hun geheugen willen bannen.
“De belangrijkste trends die naar voren komen zijn het aanbieden van biologische catering en een all inclusive aanbod, met service op gebied van techniek en catering.”
Bestellen
Het Locatieonderzoek 2014 is aan te vragen via de website van High Profile Locaties.