Cijfers en trends in zakelijk toerisme

Plaatsingsdatum: 29-01-2015
Auteur: Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC)
Bron: Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC)

Samenvatting

NBTC bewerkt met zijn marketingactiviteiten zowel de zakelijke markt als de leisuremarkt. Kennis van de inkomende (georganiseerde) zakelijke markt voor meerdaagse zakelijke evenementen is essentieel om deze markt optimaal te kunnen bewerken. De M&C Scan 2014 van NBTC biedt organisaties in de reisindustrie en andere partijen de meest recente en relevante informatie over de zakelijke markt voor meerdaagse zakelijke evenementen. In deze scan vind je een beknopt overzicht van de zakelijke markt voor meerdaagse zakelijke evenementen en relevante trends en ontwikkelingen.

Kennisdocument

In 2013 kwamen er in totaal circa 3,2 miljoen internationale zakenreizigers naar Nederland voor bijvoorbeeld het bijwonen van een congres, vergadering, afspraak met klant etc. De meesten van hen waren afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk (17%), gevolgd door België (10%), Verenigde Staten (9%), Duitsland (9%) en Frankrijk (6%). De gemiddelde verblijfsduur was 1,7 nachten en die werden vooral doorgebracht in Amsterdam (39%), bos/heide in Zuid-Nederland (10%), watersportgebieden (8%), bos/heide Midden-Nederland (6%) en aan de kust (3%). Van al deze zakelijke bezoekers is 73 procent een individueel zakelijke bezoeker en 27 procent een MICE-bezoeker (Meetings, Incentives, Congressen en Events). De MICE-bezoeker kan weer worden opgesplitst in corporate meetings (14%), congressen (7%), (vak)beurzen (5%) en incentives (1%). In totaal gaven de buitenlandse zakenreizigers 1,60 miljard euro uit in Nederland. En hoewel de MICE-groep kleiner is, geven de MICE-zakenreizigers gemiddeld wel meer uit per verblijf, namelijk € 701,- ten opzichte van € 507,- voor de individuele bezoeker.

Bijna de helft van alle buitenlandse zakenreizigers raadpleegt vooraf geen informatie over Nederland, maar verblijf en vervoer worden doorgaans wel van tevoren vastgelegd door de meeste bezoekers. Verreweg de meeste buitenlandse zakenreizigers blijken ons land in het najaar (29%) of voorjaar (28%) te bezoeken. Zakelijk bezoek aan Nederland wordt over het algemeen goed gewaardeerd. Bijna een kwart (24%) kwalificeert het bezoek aan Nederland als uitstekend, bijna de helft (47%) als zeer goed en nog eens ruim een kwart (27%) als goed. MICE-bezoekers zijn over het algemeen wat positiever over hun verblijf in Nederland dan individueel zakelijke reizigers. 69 procent van alle zakenreizigers geeft aan dat zij Nederland zeker nog eens zullen bezoeken. Onder individuele zakenreizigers ligt daarentegen de intentie aanmerkelijk hoger dan onder reizigers met een MICE-motief. Bijna driekwart van de individuele zakenreizigers (73%) gaat zeker nog eens terug naar Nederland, tegenover 58 procent van de MICE-bezoekers.

Meeting-industrie
De afgelopen jaren werd ook de meeting-industrie getroffen door de economische crisis. Er werden minder (internationale) corporate meetings georganiseerd en bij congressen liep het aantal deelnemers terug. Daarnaast zorgde het krimpende budget van meeting-planners ervoor dat er meer op de kosten werd gelet en dat de leadtime korter werd (moment tussen boeken en de meeting). Nu de economie (langzaam) aan het herstellen is, is de verwachting dat de meeting-industrie zal volgen. Uit grootschalig onderzoek van American Express (Meeting & Events) onder meeting-professionals zijn de eerste signalen van stabiliteit zichtbaar voor onder meer Europa. Binnen Europa zijn er wel grote verschillen te zien. Zo verwachten Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een groei in het aantal meetings, terwijl Frankrijk minder positief gestemd is. De lengte van meetings blijft stabiel en de doorlooptijd van de meeting wordt nog (iets) korter.

Klik hier om de volledige rapportage te downloaden

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS