Poppodia in cijfers 2015

terug naar zoekresultaten

Kerngetallen van de podiumleden van de VNPF

Plaatsingsdatum: 15-09-2016
Auteur: Arne Dee, Berend Schans
Bron: VNPF

Samenvatting

Poppodia in cijfers 2014 geeft een overzicht van gegevens van 49 poppodia die actief waren in 2014 én in 2015 lid zijn van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). In 2015 zijn 58 poppodia aangesloten bij de VNPF, maar enkele poppodia waren in 2014 niet allemaal (volledig) actief vanwege verbouwingen en nieuwbouw. De gegevens in deze publicatie hebben alleen betrekking op de activiteiten in de concertzalen van de poppodia.

Onderstaand tref je het uitgegeven persbericht aan over Poppodia in cijfers 2015.

Kennisdocument

Nederlandse poppodia in 2015 goed voor een omzet van 129,2 miljoen

Tijdens het congres Poppodia -en Festivals op 14 september 2016 presenteerde de VNPF de jaarcijfers 2015 van de aangesloten leden. Uit de cijfers blijkt onder meer dat de bij de branchevereniging aangesloten poppodia in 2015 voor een gezamenlijke omzet zorgden van 129,2 miljoen euro.

In september 2016 waren 58 poppodia en 34 popfestivals aangesloten bij de VNPF. Het rapport geeft een overzicht van de gegevens van 51 van deze poppodia en 33 popfestivals, die actief waren in 2015 en waarvan de gegevens over 2015 beschikbaar waren.

De 51 poppodia realiseerden in 2015 een gezamenlijke omzet van € 129,2 miljoen. De poppodia genereerden voor 69% eigen inkomsten door kaartverkoop (34%), horeca (24%), besloten verhuur (3%), sponsoring (2%) en overige inkomsten (6%). De totale uitgaven bedroegen € 128 miljoen in 2015. Gemiddeld boekten de podia een positief resultaat van ruim € 24.000, maar 33% van de podia boekte een negatief resultaat. De poppodia gaven hun geld met name uit aan programma (33%), personeelslasten (33%) en huisvestingkosten (16%).

De 51 poppodia organiseerden samen 13.417 activiteiten in 2015. Hiervan vond 90% in de eigen concertzalen plaats. Daarnaast werden er ook 1.335 activiteiten op andere locaties georganiseerd, waaronder 160 festivals.

De activiteiten van de 51 popodia werden in 2015 ruim 4,2 miljoen keer bezocht. Hiervoor werd ruim 3,3 miljoen keer entree betaald (76%). De overige bezoeken waren aan gratis toegankelijke activiteiten (16%) of als gast van artiest of podium (8%).

Het rapport is hier na te lezen.

KENNISPARTNERS & PREFERRED SUPPLIERS