Branchecijfers concerten 2019
De opbrengsten hadden een groei van 25 procent naar € 165 miljoen. Dit had voornamelijk te maken met de 7 procent groei van het aantal grote concerten en door reguliere prijsverhogingen. Een andere oorzaak is de btw-verhoging van 6 naar 9 procent.
Marco Borsato trok met zijn concertreeks het meeste aantal bezoekers: 240.000. Hiermee droeg hij voor een groot deel bij aan de 1e plek van de Rotterdamse Kuip als grote stijger onder de accommodaties met in totaal 285.000 bezoekers. Ook de concerten van André Rieu op het Vrijthof in Maastricht en die van Guus Meeuwis in Eindhoven waren met respectievelijk 150.000 en 135.000 bezoekers populair. De gemiddelde ticketprijs voor concerten steeg met 7 procent naar € 56,60.
Ziggo Dome bleef de best bezochte locatie en groeide met 294.440 bezoekers naar 1.046.500. AFAS Live bood met 80 optredens de meeste concerten aan en eindigde op de tweede plek. Het aantal bezoekers van AFAS steeg van 100.000 naar 412.750. Dat in tegenstelling tot de Johan Cruijff Arena, die onder andere door een vermindering in concerten van de Toppers 220.000 concertbezoekers minder had dan in 2018.
Amsterdam blijft met een marktaandeel dat groeide tot 75% dé concertstad van Nederland. De belangrijkste organisator van concerten is zoals eerder Mojo Concerts, en de grootste groeier is het Amsterdamse Friendly Fire.
Klik hier voor het officiële persbericht.