Kenmerk |
- |
ACCOUNTMANAGER I |
ACCOUNTMANAGER II |
ACCOUNTMANAGER III |
+ |
Focus |
Zie referentiefunctie en NOK-bijlage commercieel medewerker
|
- focus ligt op het onderhouden van direct klantcontact, op basis van klantopdrachten vanuit een bestaande klantenkring. |
- focus ligt op het realiseren van commerciële doelstellingen in eigen klantenkring en nieuwe leads. |
- focus ligt op het realiseren van commerciële doelstellingen in de eigen (grote) klantenkring en bij de (potentiële) key-accounts. |
Geen referentiefunctie beschikbaar
|
Klantfocus
|
- gericht op bestaande klantenkring met een focus op bestendiging klantrelatie;
- focus op upselling (uitgebreider), cross selling (aanvullend/anders), deepselling (meer);
- behoud/bestendiging klantrelatie op tenminste 1 niveau;
- signaleren van (potentiële) leads in de praktijk en onder de aandacht brengen van collega’s. |
- aanvullend op I: gericht op genereren leads op basis van concurrentieanalyse, marktverkenning en profilering merk/organisatie t.b.v. naamsbekendheid;
- behoud/bestendiging klantrelatie op tenminste 2 niveaus;
- wordt door opdrachtgevers gezien als kennis en ervaringsexpert. |
aanvullend op II:
- (potentiële) key-accounts;
- behoud/bestendiging klantrelatie tenminste ook op directieniveau en met stakeholders in de keten. |
Projectpotentieel |
- relatief beperkt in aard, omvang en prijs.
|
- regulier in aard, omvang en prijs.
|
- ook omvangrijk in aard, omvang en prijs.
|
Portfolio |
- gericht op bestaande productportfolio waarbij maatwerkvariabelen bestaan uit prijs, levercondities, aantallen, soorten. |
- aanvullend op I: maatwerk dat vraagt om ontwerp/engineeringactiviteiten op basis van gekende oplossingsrichtingen. |
- aanvullend op II: maatwerk dat ook vraagt om ontwerp/engineering-activiteiten op basis van nieuwe inzichten/productinnovaties.
|
Onderhandelings-ruimte |
- beperkte ruimte op basis van prijslijsten, staffels, productportfolio en levercondities;
- (substantiële) afwijking in overleg met leidinggevende. |
- als gevolg van maatwerk, kostprijzen/calculaties heeft functiehouder een relatief grote vrijheid t.a.v. marges. |
- als gevolg van (innovatief) maatwerk is sprake van een relatief grote onzekerheid die vraagt om een gedegen analyse en onderbouwing t.a.v. prijsstelling en marge. |
Marktinformatie |
- tijdig signaleren en rapporteren van bijzonderheden. |
- herkennen en benutten van kansen onder meer op basis van eigen analyse. |
- aanvullend op II: vertalen van marktinformatie naar (commercieel) beleid (positionering, profilering, prijsstelling, portfolio etc.). |
SALARISGROEP |
|
8 |
9 |
10 |
|
Indicatief werk- en denkniveau* |
|
HBO |
HBO |
HBO/WO |
|