NOK Accountmanager

Accountmanager - Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiefamilie: Commercie
Kenmerk - ACCOUNTMANAGER I ACCOUNTMANAGER II ACCOUNTMANAGER III +
Focus Zie referentiefunctie en NOK-bijlage commercieel medewerker
 
 
 
 
 
-     focus ligt op het onderhouden van direct klantcontact, op basis van klantopdrachten vanuit een bestaande klantenkring. -     focus ligt op het realiseren van commerciële doelstellingen in eigen klantenkring en nieuwe leads. -     focus ligt op het realiseren van commerciële doelstellingen in de eigen (grote) klantenkring en bij de (potentiële) key-accounts. Geen referentiefunctie beschikbaar
 
 
 
 
 
Klantfocus
 
-     gericht op bestaande klantenkring met een focus op bestendiging klantrelatie;
-     focus op upselling (uitgebreider), cross selling (aanvullend/anders), deepselling (meer);
-     behoud/bestendiging klantrelatie op tenminste 1 niveau;
-     signaleren van (potentiële) leads in de praktijk en onder de aandacht brengen van collega’s.
-     aanvullend op I: gericht op genereren leads op basis van concurrentieanalyse, marktverkenning en profilering merk/organisatie t.b.v. naamsbekendheid;
-     behoud/bestendiging klantrelatie op tenminste 2 niveaus;
-     wordt door opdrachtgevers gezien als kennis en ervaringsexpert.
aanvullend op II:
-     (potentiële) key-accounts;
-     behoud/bestendiging klantrelatie tenminste ook op directieniveau en met stakeholders in de keten.
Projectpotentieel
  • relatief beperkt in aard, omvang en prijs.
  • regulier in aard, omvang en prijs.
  • ook omvangrijk in aard, omvang en prijs.
Portfolio -     gericht op bestaande productportfolio waarbij maatwerkvariabelen bestaan uit prijs, levercondities, aantallen, soorten. -     aanvullend op I: maatwerk dat vraagt om ontwerp/engineeringactiviteiten op basis van gekende oplossingsrichtingen.
  • aanvullend op II: maatwerk dat ook vraagt om ontwerp/engineering-activiteiten op basis van nieuwe inzichten/productinnovaties.
Onderhandelings-ruimte -     beperkte ruimte op basis van prijslijsten, staffels, productportfolio en levercondities;
-     (substantiële) afwijking in overleg met leidinggevende.
-     als gevolg van maatwerk, kostprijzen/calculaties heeft functiehouder een relatief grote vrijheid t.a.v. marges. -     als gevolg van (innovatief) maatwerk is sprake van een relatief grote onzekerheid die vraagt om een gedegen analyse en onderbouwing t.a.v. prijsstelling en marge.
Marktinformatie -     tijdig signaleren en rapporteren van bijzonderheden. -     herkennen en benutten van kansen onder meer op basis van eigen analyse. -     aanvullend op II: vertalen van marktinformatie naar (commercieel) beleid (positionering, profilering, prijsstelling, portfolio etc.).
SALARISGROEP   8 9 10  
Indicatief werk- en denkniveau*   HBO HBO HBO/WO  
* onderdeel competentieprofiel, niet van invloed op het functieniveau
 

Beurzen

Congressen & Bijeenkomsten

Evenementen & Incentives

Entertainment

Kennispartners & preferred suppliers