INKOPER |
Context
De inkoper komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. Raamovereenkomsten voor inkoop worden wel voorbereid, maar uit-onderhandeld door de leidinggevende. De beschikbaarheid van producten is door spreiding over verschillende leveranciers geborgd; aandachtspunt is wel het blijvend voldoen aan de hoge kwaliteitseisen. De inkoper is dan ook scherp op het bewaken van de leveringsprestaties en verwerkt inkoopdata tot managementrapportages. De projectleider/projectmanager wordt door hem ondersteund bij het inkopen van verschillende productgroepen (materialen, materieel, diensten en onder-aanneming), e.e.a. toegesneden op de behoeften, tegen optimale inkoopcondities en binnen de kaders van het strategisch inkoopbeleid en afgesloten raamovereenkomsten. |
Organisatie
Direct leidinggevende: niet-vakinhoudelijk leidinggevende
Geeft leiding aan: niet van toepassing |
RESULTAATGEBIEDEN |
RESULTAATINDICATOREN |
1. Leveranciers- en assortimentsverkenning
Door een proactieve verkenning van de (internationale) markt, het signaleren en interpreteren van ontwikkelingen, kansen, risico’s en bedreigingen is onderbouwd input geleverd voor het:
- wijzigen, aanscherpen van afspraken, condities met leveranciers;
- inzetten van alternatieve leveranciers;
- aanpassing van het assortiment. |
- mate van inzicht in aanbieders en concurrenten;
- beschikbaarheid van een informatienetwerk.
|
2. Voorbereiding contractafsluiting
De leidinggevende is optimaal ondersteund bij het afsluiten van inkoopcontracten met bestaande en nieuwe leveranciers tegen optimale inkoopcondities (beschikbaarheid, kwaliteit, betrouwbaarheid, prijs, juridische kaders, risico’s etc.) via oriëntatie, aanvragen en beoordelen offertes, onderbouwen selectie, voeren van onderhandelingen en toetsen contracten. |
- financiële bijdrage: besparing op inkoop, marktconformiteit prijzen, bijdragen aan promotie;
- inkoopcondities: geborgde kwaliteit, leverbetrouwbaarheid;
- tijdig signaleren risico’s en juridische contractuele consequenties;
- leveranciersspreiding: beperking afhankelijkheid, risicobeheersing. |
3. Contractnaleving
De relatie met leveranciers is gemanaged zodanig dat de operationele performance gewaarborgd blijft en de issues ten aanzien van het waarmaken van inkoopafspraken over leverbetrouwbaarheid, kwaliteit etc. tijdig en effectief worden opgelost. |
- leveranciersprestatie (% naleving SLA);
- tijdige signalering (dreigende) verstoringen;
- effectieve afhandeling issues, tijdige escalatie naar leidinggevende.
|
4. Rapportage en informatieverwerking
De actualiteit van relevante leveranciersinformatie is geborgd in systemen. De inkoop-performance van leveranciers is gerapporteerd en verantwoord, waarbij inzicht is gegeven in de oorzaak van afwijkingen ten opzichte van afspraken en relevante ontwikkelingen, trends zijn benoemd en onderbouwd. |
- actualiteit leveranciersdata;
- beschikbaarheid, juistheid en volledigheid rapportages;
- inzicht in oorzaak afwijkingen, ontwikkelingen.
|
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN |
niet van toepassing |
SALARISGROEP 9 |