ACCOUNTMANAGER II |
Context
De accountmanager II komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. De accountmanager II is vooral gericht op het analyseren, opbouwen en onderhouden van (nieuwe) klantrelaties. Hij maakt (maatwerk) contractafspraken over samenwerking, oplevering en servicelevels en coördineert het interne offertetraject om zo de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.
De accountmanager wordt onderscheiden op drie niveaus. De verschillen tussen de accountmanager I, II en III zijn uitgewerkt in de bijlage met Niveau-onderscheidende Kenmerken (NOK). |
Organisatie
Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende
Geeft leiding aan: niet van toepassing |
RESULTAATGEBIEDEN |
RESULTAATINDICATOREN |
1. Accountplan
Vanuit inzicht in de behoefte van de markt/van klanten en inzicht in de planning van beurzen en evenementen is uitwerking gegeven aan een accountplan met concrete commerciële doelen, alsmede een inschatting van de daaraan verbonden activiteiten, opbrengsten en kosten. |
- onderbouwde uitwerking op niveau van individuele klant tot en met markt;
- aansluitend op doelstelling beschikbaarheid resources (mensen, materiaal e.d.);
- draagvlak/acceptatie accountplan;
- tijdige en correcte registratie in het CRM systeem.
|
2. Account-/marktbenadering
Bestaande en potentiële accounts: de markt is proactief geanalyseerd, benaderd en geadviseerd, wat heeft geleid tot concrete offertetrajecten en naamsbekendheid in de markt. |
- actieve benadering van (potentiële) accounts;
- aantal aanvragen voor offertes bij (nieuwe) accounts;
- naamsbekendheid/reputatie. |
3. Offertetrajecten
In samenwerking met de klant heeft afstemming plaatsgevonden over de (potentiële) samenwerking, waarbij inzicht is verleend in de mogelijke ontwerpen/services en de afspraken (i.s.m. medewerker binnendienst) zijn vastgelegd in de vorm van een offerte met eenduidige afspraken over de levering van het (maatwerk) ontwerp en de services. |
- juiste (maatwerk) oplossingen/kostprijzen;
- tijdige en juiste opvolging toezeggingen;
|
4. Relatiebeheer
Het relatiebeheer met (potentiële) klanten is effectief vormgegeven met als doel het bestendigen van de relatie en het binden van klanten en daarmee borgen van de klantrelatie (op tenminste 2 niveaus), ook op langere termijn. |
- stabiele klantrelatie met vaste klantcontacten op meerdere niveaus in de klantorganisatie;
- effectief inspelen op en afhandelen (dreigende) issues;
- mate waarin klant bereid is adviezen te accepteren;
- klanttevredenheid.
|
5. Marktinformatie
Relevante marktinformatie (ontwikkelingen, bijzonderheden), als input voor bijstelling marktbenadering, productopbouw, commerciële acties etc., is herkend en intern gedeeld. |
- bruikbaarheid, relevantie marktinformatie;
- tijdig delen van marktkennis;
- basis voor bijstelling, onderbouwing beleid.
|
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN |
- kans op letsel door verkeersongevallen als gevolg van verkeersdeelname. |
SALARISGROEP 9 |