Commercieel medewerker II
Functieprofiel
Functiefamilie: Commercie
COMMERCIEEL MEDEWERKER II |
Context
De commercieel medewerker II komt voor in de standontwerp-, standbouw-, interieurbouw-, rental en (nationale) evenementenorganisaties en ‑toeleveranciers. De commercieel medewerker II is verantwoordelijk voor de (commerciële en administratieve) ondersteuning van de commercieel verantwoordelijk(en) in de organisatie, zodat zij de commerciële doelstellingen kunnen behalen.
De commercieel medewerker wordt onderscheiden op drie niveaus. De verschillen tussen de commercieel medewerker I, II en III zijn uitgewerkt in de bijlage met Niveau-onderscheidende Kenmerken (NOK). |
Organisatie
Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende
Geeft leiding aan: niet van toepassing |
RESULTAATGEBIEDEN |
RESULTAATINDICATOREN |
1. (Administratieve) ondersteuning accountmanagement
Afspraken, plannen en of ideeën met (potentiële) klanten, gemaakt door accountmanager/commercieel directeur, zijn in de vorm van offertes opgemaakt, na accordering verzonden en geadministreerd in de daarvoor bestemde systemen. |
- juistheid, volledigheid en actualiteit CRM-systeem;
- kwaliteit geleverde ondersteuning;
- tevredenheid belanghebbenden;
- juistheid en volledigheid dossiers, administraties, contracten.
|
2. Orderverwerking
Binnenkomende orders/geaccepteerde offertes zijn zelfstandig in behandeling genomen, intern in gang gezet en verwerkt, teneinde de klant zo snel mogelijk te voorzien van de gewenste order/bevestigde samenwerking. |
- juistheid en volledigheid van data-invoer;
- klanttevredenheid.
|
3. Acquisitie
(Potentiële) klanten zijn proactief geïnformeerd over het portfolio, acties, aanbiedingen etc., teneinde de realisatie van commerciële doelstellingen te bevorderen. |
- conform opdracht, instructie;
- realisatie van conversie/verkoop.
|
4. Klantbeheer
Relaties met klanten zijn vanuit de binnendienst onderhouden door periodiek contact te zoeken en de stand van zaken te bespreken (incl. behandeling klachten), waarbij bijzonderheden zijn gemeld aan de accountmanager/commercieel directeur ter opvolging. |
- frequentie van contact conform afspraken;
- inzicht in actuele stand van zaken klanten;
- mate van bevordering verkoop;
- tijdige, juiste signalering naar accountmanager;
- klanttevredenheid.
|
BEZWARENDE WERKOMSTANDIGHEDEN |
niet van toepassing |
SALARISGROEP 6 |
Functie-eisen en competentieprofiel
Functiefamilie: Commercie
COMMERCIEEL MEDEWERKER II |
Kennis en ervaring
- MBO werk- en denkniveau (bij voorkeur commerciële richting);
- kennis van de tentoonstellingenbranche;
- ervaring met en kennis van geautomatiseerde systemen (MS-office, ERP etc.);
- kennis van veiligheid en arbo-instructies en -regelgeving;
- kennis van privacy wet- en regelgeving;
- kennis van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift. |
COMPETENTIES EN GEDRAGSVOORBEELDEN |
Accuratesse
Gedurende langere periode nauwkeurig en zorgvuldig werken, met oog voor detail, gericht op het voorkómen van fouten en slordigheden, zowel in eigen als andermans werk.
- is nauwkeurig in de afwerking van taken;
- ziet zaken waar anderen overheen kijken;
- heeft oog voor detail en waakt voor fouten in het eigen werk. |
Betrouwbaarheid
Nakomen van gemaakte afspraken en de consequenties ervan aanvaarden. Bij in gebreke blijven de gevolgen voor eigen rekening nemen en nadelige gevolgen voor anderen zo goed mogelijk wegnemen.
- committeert zich aan de afgesproken doelen, legt hierover verantwoording af en is hierop aanspreekbaar;
- weet wat gedaan moet worden en hoe het gedaan moet worden;
- handelt volgens opdracht en volgens instructies.
|
Klantgerichtheid
Onderzoeken van de wensen en behoeften van de klant en laten zien vanuit dat perspectief te denken en te handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie.
- stelt het belang van de klant centraal en blijft tevens doelmatig en doelgericht;
- vraagt door op wensen en behoeften van de klant;
- toetst of aan verwachtingen, wensen of behoeften is voldaan, opent de mogelijkheid tot correctie of vraagt om suggesties voor verbeteringen. |
Resultaatgerichtheid
Handelingen en besluiten richten op het daadwerkelijk realiseren van beoogde resultaten.
- maakt een effectieve planning en houdt zich daar ook aan;
- signaleert kansen om het gestelde doel te bereiken en speelt hier actief op in;
- vertaalt doelen in concreet meetbare of zichtbare resultaten. |
Samenwerken
Een actieve bijdrage leveren aan het werk voor gemeenschappelijke doelen, ook wanneer dat geen direct persoonlijk belang dient. Daartoe de onderlinge communicatie bevorderen.
- deelt informatie en ervaringen met anderen en bevordert de onderlinge communicatie;
- vraagt actief om feedback van de interne klant en wisselt ervaringen uit;
- is een bindende factor en spin in het web, die de gezamenlijke acties bewaakt. |
Dit document (functie-eisen en competentieprofiel) heeft geen invloed op het functieniveau.