Hoe groen is jouw event catering?
Het is als evenementen organisator altijd een hele puzzel om duurzaamheidsdoelstellingen vast te stellen en te behalen. In deze hele puzzel is het goed te weten is dat van alle CO2 uitstoot wereldwijd 30% komt van ons voedselverbruik. Daarmee is het is een heel belangrijk instrument om in te zetten als je duurzaamheid claimt. Als de hele wereld zou eten als in Nederland zouden we ruim 3,6 keer onze aarde nodig hebben!
Greendish helpt voedselaanbieders op weg naar voedselduurzaamheid en wij helpen je graag op weg waar je op moet of kunt letten als je een evenement organiseert en rekening wilt houden met voedselduurzaamheid. Er zijn
drie belangrijke knoppen waar je aan kunt draaien.
Allereerst kun je kijken naar de
menu keuzes die je biedt en de verhouding dierlijke en plantaardige eiwitten daarbinnen.
Ten tweede kun je kijken naar de
herkomst van wat je inkoopt. Komt het uit andere landen of werelddelen of juist van dichtbij, komt het uit de volle grond of uit een kas, komt het uit het seizoen of niet?. Keurmerken geven een goede graadmeter hoe duurzaam voedsel geproduceerd wordt. Het is daarom een goed begin meer voedsel met keurmerk in te kopen. Ook lokaal aanbod kan al een belangrijk verschil maken en het geeft je de kans voor een mooi verhaal over het product en de passie van de lokale ondernemer naar je gasten.
En wist je dat we 1/3 van ons voedsel wel produceren maar niet opeten? Daarmee hebben we de derde knop te pakken. Door
voedselverspilling te reduceren heb je, los van de milieuwinst, ook een kostenbesparing te pakken want elke kilo voedselverspilling kost ongeveer 7 euro. Tel uit je winst.
Waar begin je als je duurzaamheid op de (menu)kaart wilt zetten van jouw evenement?
Stel jezelf een deze vragen en maak keuzes wat het beste werkt voor jouw concept en organisatie.
1. Bedenk eerst
wie jouw doelgroep is en welke duurzame aanpak resoneert of zelfs verwacht wordt. Wat past erbij qua thema en aanbod?
Bijvoorbeeld: bij een event met primair een jongere vrouwelijke doelgroep ontkom je er bijna niet aan de nadruk te leggen op dat er een groot deel vegetarisch of soms plantaardig menu aanbod. Bij een evenement met voornamelijk Gen X of Babyboomers sla je de plank hier waarschijnlijk mee mis (tenzij het bijvoorbeeld een partijcongres voor Partij van de Dieren is) en kun je misschien beter kiezen voor een lokaal en biologisch food thema.
2.
Zoek een cateraar die past bij jouw soort evenement en doelgroep en daar ook goede ideeën bij heeft en jou kan helpen met het maken van duurzame keuzes en het daarnaast ook vol enthousiasme kan uitdragen. Als de catering medewerkers er in geloven, brengen ze dat ook over op de gast. Check dan ook of de cateraar het kan waarmaken. Zijn er vergelijkbare cases?
3. Welke
keuzes maak je samen met jouw cateraar: opties als organisch en biologisch kunnen een hoog kwaliteitsperceptie geven. Aanbod uit het seizoen of juist lokaal geven de kans voor storytelling rondom jouw menu en soms werkt het juist goed om vegetarisch of plantaardige menukeuzes te maken. Communiceer dit ook rondom je event en wees consequent in je keuze.
4.
Kijk kritisch naar de banquetting map: daag de cateraar uit om creatief te zijn en eventueel rekening te houden met plantaardige of hybride ingrediënten. En bepaal wat je wel en niet communiceert aan de gast, als het maar consequent is en in lijn met het thema of concept.
5.
Maak meetbaar wat je wilt bereiken, spreek af wat je samen wilt bereiken zodat je kunt meten en vieren en volgend jaar kunt bijsturen. Doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Doel op voedselverspilling, max 50g per gast
- % inkopen met een keurmerk
- % inkopen uit de korte keten dus uit de regio
- % aanbod plantaardig
6. Werk je veel met buffetten, dan ligt verspilling op de loer. Vraag aan je cateraar hoe hij zijn
buffetten verspillingsarm maakt. Wat is zijn aanpak rondom buffetten en no shows. Zo biedt de 80% regel een goed aanknopingspunt om verspilling te reduceren, je maakt ‘maar’ 80% klaar en de rest gaat op bestelling. Ook de opdrachtgever zelf heeft een rol om zijn of haar gast er op te wijzen dat ze voedselverspilling tegen willen gaan en kan bijvoorbeeld vooraf menukeuzes opvragen aan de gasten.
Samenvattend: afhankelijk van waar je als organisatie of evenement voor staat en van je verwachte doelgroep, kun je kiezen welke duurzaamheidsfocus het meeste haalbaar en relevant is voor jou. Begin met kleine en haalbare stappen, dan houdt je ook je gast tevreden. Leer van jouw aanpak en pas verbeteringen toe voor een volgende keer. Tot slot, gebruik je inspanningen rondom voedselduurzaamheid in de communicatie rondom het evenement. Laat weten dat jij je steentje bijdraagt aan verduurzaming, dat inspireert!
Blog by Greendish