Hoeveel R'en Heb Je noDig voor duurzaam ondernemen?
Reduce, reuse en recycle – bekende termen als we het hebben over het terugdringen van verspilling. Maar wist je dat er meer R’en zijn die over duurzaamheid gaan? We introduceren ze graag. Waarom? Met deze 7 R’en kijk je naar je totale bedrijfsproces van begin tot eind. Zo ga je niet alleen verspilling aan het eind tegen, maar start je met groene input!
Het 7-R model van duurzaamheid
Onderstaand model is ontwikkeld door RoyalHaskoning/DHV uit het Triple-R Model (Reduce, Reuse & Recycle), Lansink’s Ladder en het EMF Model. Sommige aanbieders van duurzame oplossingen breiden deze 7 R’en uit naar 9 of 10, maar vaak betreft dit een verdere onderverdeling van deze zeven. Bijvoorbeeld Rethink verdelen ze dan naar subcategorieën als Redesign, Replace, Rethink etc. Wij houden het in dit artikel bij de 7 overkoepelende R’en.
Bron: LinkedIn, Hermen Jan van Ree
Alle zeven op een rij
Genoeg over de theorie, laten we eens gaan kijken wat er dan bedoeld wordt en wat jij er wellicht mee kan!
Rethink – ‘Heroverweeg’, kortom ga je inkoop, processen en producten eens langs om te kijken of je iets zuiniger kunt produceren, een proces slimmer kan inrichten of een alternatief product kunt inkopen. Bij de inkoop kun je letten op diverse keurmerken, zie hiervoor onze pagina keurmerken.
Reduce – Kan je iets doen om minder materiaal te gebruiken? Of kan je in plaats van een grondstof gebruik maken van gerecycled materiaal, zoals het Rewind tapijt van JMT Floorcoverings. Of je afvalstroom beperken door slimmer inkopen? In de horeca zijn hier al slimme AI toepassingen voor die jouw afval analyseren en concreet aangeven wat je minder kunt inkopen. Voorbeelden zijn Orbisk en Winnow. Maar kijk hier bijvoorbeeld ook naar je logistiek, kan je daar iets combineren en besparen, wellicht in samenwerking met andere partners in de keten?
Repair – Onderdeel stuk betekent niet automatisch dat het hele product de afvalemmer in kan. Deze R wordt al veel gebruikt in onze branche, bijvoorbeeld door standbouwers die wanden en frames repareren. Maar als locatie kan je hier bijvoorbeeld denken aan het opnieuw stofferen van je stoelen in plaats van nieuwe kopen.
Reuse – Is er een mogelijkheid om je materialen voor een andere markt of een ander doel in te zetten? Een mooi voorbeeld van Boozed is meubilair dat geen A-kwaliteit meer had, inzetten voor evenementen waar geen A-kwaliteit gevraagd wordt. Hier ligt voor organisatoren ook een adviesrol naar hun klanten: moet voor ieder evenement alles nieuw gemaakt worden of laat je ze investeren in producten die vaker ingezet worden?
Refurbish – Opknappen. De mobiele telefoonmarkt is hier sterk in: producten terugnemen, volledig opknappen en weer in de markt zetten. Is er voor jouw materialen ook zo’n mogelijkheid? Bijvoorbeeld de balie die je speciaal voor klant A heb laten maken ombouwen voor de algemene verhuur?
Recycle – Dit onderdeel gaat verder dan alleen afvalscheiding. Je kan hier ook denken aan het doneren van materialen die bij jou echt aan het eind van hun levenscyclus zijn, maar voor anderen wellicht nog waardevol. Zo doneert RAI Amsterdam veel overgebleven spullen na beurzen aan lokale sociale initiatieven!
Recover – Terugwinnen van energie uit niet recyclebare materialen.
Samenhang tussen de R’en
De RVO geeft bovenstaande R’en op de volgende manier weer, in de zogenoemde R-ladder.
Hierin zie je dat veel van de stappen gericht zijn op langere levensduur van producten. Maar die langere levensduur zou best eens buiten jouw onderneming of onze branche kunnen liggen. En dat hoeft niet altijd het Leger des Heils of een weeshuis te zijn. Echte circulariteit vraagt om een open blik, het zien van mogelijkheden en gewoon doen!