Toekomst van evenementen: omarm duurzaamheid

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat duurzaamheid niet alleen een modewoord is, maar een cruciale factor voor bedrijven om te floreren in de huidige, milieubewuste wereld. Door duurzaamheid te omarmen, kunnen MKB'ers hun merkreputatie verbeteren, toptalent aantrekken en behouden, bedrijfskosten verlagen en een concurrentievoordeel behalen. Organisaties die prioriteit geven aan duurzaamheid, hebben een sterkere positie om te slagen en een leidende rol te spelen in de transitie naar een duurzamere toekomst.
 
In de evenementenindustrie wordt duurzaamheid tegenwoordig steeds vaker gezien als een essentieel onderdeel van de planning van evenementen. Bezoekers hechten steeds meer waarde aan de milieu-impact van evenementen en verwachten dat jullie als organisatoren hier verantwoordelijkheid voor nemen. Dit betekent evenementen creëren met een grote positieve impact en een minimale ecologische voetafdruk. Om dit te bereiken, zijn sterke leiderschapsvaardigheden nodig vanuit eventprofessionals die essentieel zijn om teams aan te sturen naar een duurzamere aanpak.
 
Economische en klimaatoverwegingen, duurzame partnerschappen, duurzaam gedrag, het aanmoedigen van een gezond leven en het gebruik van verantwoorde middelen spelen hierbij een nadrukkelijke rol. Energiebronnen en mobiliteit worden steeds schoner en technologische trends veranderen de manier waarop we evenementen organiseren. Deze ontwikkelingen zullen de komende jaren sterk doorzetten en een grote invloed hebben op hoe bezoekers zich gedragen en welke evenementen ze willen bijwonen (lees rapport Social Responsibility & Sustainability van IRF, 2023). Maar hoe maak je als ondernemer de juiste keuzes in deze snel veranderende omgeving? Door een duidelijke en effectieve duurzaamheidstrategie te vormen! Dit helpt niet alleen om aan de verwachtingen van je bezoekers te voldoen, maar ook om je bedrijf efficiënter te runnen en je reputatie te verbeteren.
image-(3).png
 
Wat is een goede duurzaamheidsstrategie?
Een goede duurzaamheidsstrategie gaat verder dan een eenvoudige checklist van milieuvriendelijke initiatieven; het is een plan van aanpak die jou helpt af te stemmen op het welzijn van de planeet. Vanuit onze optiek is de kern van een effectieve strategie: realistische ambitie, meetbaarheid, transparantie en aanpassingsvermogen.
 
  • Realistische ambitie: Stel duidelijke en ambitieuze doelen die verder gaan dan naleving van wetgeving of symbolische gebaren. Deze doelen moeten in lijn zijn met de missie en waarden van het bedrijf en een oprechte toewijding weerspiegelen om een positieve impact te realiseren.
 
  • Meetbaarheid: Het kwantificeren van vooruitgang en het bijhouden van tastbare resultaten is cruciaal. Specifieke maatstaven en doelen bieden duidelijke benchmarks voor het meten van succes, zodat je verbeterpunten kunt identificeren en weloverwogen beslissingen kunt nemen.
 
  • Transparantie: Communiceer de strategie openlijk naar alle stakeholders - werknemers, klanten, investeerders (of evenementenbezoekers). Dit kweekt vertrouwen, vergroot geloofwaardigheid en toont jouw oprechte inzet en verantwoordelijkheid om bedrijfsimpact op het milieu te verbeteren.
 
  • Aanpassingsvermogen: Het zakelijke landschap, de milieu-uitdagingen en de verwachtingen van stakeholders - zoals opdrachtgevers - veranderen voortdurend. Strategieën moeten flexibel zijn en zich kunnen aanpassen aan nieuwe trends   en ontwikkelingen in de markt. Tussentijdse evaluatie en herziening zorgen ervoor dat jouw strategie relevant en actueel blijft.
 
De vijf bouwstenen van een goede duurzaamheidsstrategie
Wij werken op tal van manieren samen met onze klanten – waaronder spelers uit de evenementenbranche – waarbij ieder bedrijf haar eigen startpunt heeft om tot de juiste strategie te komen. Om voor een zo toekomstbestendig mogelijke aanpak te zorgen, maken we gebruik van zogeheten ‘best practices’. Die bestaan uit de volgende vijf cruciale bouwstenen:
 
  1. Meet je voetafdruk: "Je kunt niet verbeteren wat je niet meet." Begin met het inzichtelijk maken van de milieu-impact van je bedrijfsvoering door de zogeheten scope 1-2-3-uitstoot te berekenen. Kwantificeer je bedrijfsacties in CO2-waarden om te kunnen sturen op effectieve duurzaamheidsdoelen en maatregelen.
image-(2).png 
 
  1. Stel doelen: Zodra je zicht hebt op je 0-meting, kun je ambitieuze maar haalbare doelen stellen voor het verminderen van je milieu-impact. Deze doelen moeten SMART zijn: specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden. Een duidelijk reductieplan met tussentijdse doelen is cruciaal.
 
  1. Implementeer oplossingen en werk aan reductie: Verminder je milieu-impact door over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen, energieverbruik te verminderen, inkoop van duurzamere materialen, afvalbeheer te verbeteren, duurzame mobiliteit en – transport te bevorderen. Monitor de vooruitgang en meet de impact om verbeterpunten te identificeren.
 
  1. Financier klimaatprojecten: Naast het verminderen van emissies, is het financieren van klimaatpositieve projecten zoals het planten van bomen of compenseren van CO2-uitstoot een uitstekende manier om verantwoordelijkheid te nemen voor de restemissies van je bedrijf en een positieve impact te maken die bijdraagt aan de klimaatdoelen.
 
  1. Communiceer en inspireer: Informeer stakeholders over je acties en resultaten. Open communicatie creëert verantwoordelijkheid en kan anderen inspireren om ook klimaatactie te ondernemen. Het kan ook een concurrentievoordeel opleveren en je organisatie toekomstbestendig maken.
 Over Regreener: duurzaamheidspartner van A to Net Zero
 
Hoewel de voordelen voor duurzame evenementen onmiskenbaar zijn, merken we dat implementatie van duurzaamheidsbeleid vaak veel tijd, geld en aandacht vereist van eventorganisatoren. Dit wordt door andere prioriteiten en gebrek aan capaciteit vaak vooruit wordt geschoven. Toch is het tijdig inzetten op een duurzaamheidstrategie een investering in de toekomst van je bedrijf, met lange termijn financiële voordelen. Door je milieu-impact te verminderen, sociale verantwoordelijkheid te vergroten en een toekomstbestendige strategie te ontwikkelen, kun je je merkreputatie verbeteren, afvalverwerkingskosten verlagen, nieuwe opdrachtgevers aantrekken en uiteindelijk bijdragen aan een duurzamere wereld. Duurzaamheid is geen afvinkoefening, maar een continu proces van leren en verbeteren.
 
Of je nu een grotere organisatie bent die onder de Europese CSRD valt, of een MKB-ondernemer die duurzaamheid wil benadrukken, bij Regreener ondersteunen we je met het opstellen van CO2-rapportages en het vormen van een strategie volgens de richtlijnen van CSRD, GRI, SDG, MVO of ESG. We analyseren de huidige situatie binnen jouw organisatie en brengen CO2-impact in kaart. We ontwikkelen een krachtige, op maat gemaakte duurzaamheidstrategie en een concreet actieplan om jouw doelen te bereiken, en gaan samen aan de slag om tastbare impact te maken. Als je de mogelijkheden wilt bespreken, neem dan contact met ons op. Laten we samen werken aan een duurzamere toekomst!

Geschreven door Dries Grasveld van www.regreener.earth
 
 

Beurzen

Congressen & Bijeenkomsten

Evenementen & Incentives

Entertainment

Kennispartners & preferred suppliers