26ste editie InterClassics Maastricht brengt ode aan 'La Grandezza della Lancia'
Het Italiaanse merk Lancia zal centraal staan tijdens de 26ste editie van InterClassics Maastricht. De hoogtepunten uit de meer dan 100 jaar rijke geschiedenis van het merk zullen in samenwerking met de Lancia Club Nederland en België en diverse musea gepresenteerd worden. Liefhebbers kunnen hun hart ophalen tijdens InterClassics Maastricht van 10 tot en met 13 januari 2019 in MECC Maastricht.
Jaarbeeld InterClassics Maastricht 2019
Traditiegetrouw wordt ieder jaar het thema van de beurs gevisualiseerd door een, inmiddels herkenbaar, jaarbeeld in retrostijl. De keuze van het jaarbeeld voor de 26ste editie van InterClassics Maastricht is gemaakt door de trouwe achterban van InterClassics. De deskundige achterban heeft via social media hun stem mogen uitbrengen voor een van de twee voorgestelde jaarbeelden. Op beide jaarbeelden, wordt een illustratie getoond van een karakteristieke Lancia: de zeldzame D23 rensportwagen uit 1953 en een Delta HF Integrale 8V uit de jaren negentig. Het was een spannende nek-aan-nek race, waarbij de meerderheid met 53% koos voor het jaarbeeld met de illustratie van de D23. Zowel deze D23, het enige overgebleven originele exemplaar van dit illustere Lancia rensporttype, als de Delta HF Integrale 8V zijn als twee van de circa 25 topstukken te zien op het themaplein. De Lancia D23 wordt beschikbaar gesteld door het Louwman Museum.
Geschiedenis
Als zoon van een welgestelde Italiaanse producent van vleesconserven begon Vincenzo Lancia als boekhouder bij autopionier Ceirano dat in 1899 werd overgenomen door Fiat. Daar werd Lancia aangesteld als testrijder en ook Grand Prix coureur, naast Felice Nazzaro. Ondanks zijn racesuccessen besloot Lancia in 1906 op 25-jarige leeftijd samen met compagnon Claudio Fogolin een eigen autofabriek op te richten. Uiteindelijk groeit Lancia uit tot een merk dat door de jaren vooral opviel door de opvallende technische innovaties. De modellen Lambda en Aprilia zijn wat dat betreft historische mijlpalen. Na de tweede wereldoorlog zette zijn zoon Gianni die traditie voort met de legendarische Aurelia GT maar ook een geldverslindend Formule-1 project. Na een drietal wederom innovatieve maar niet winstgevende modellen Flaminia, Flavia en Fulvia nam Fiat in 1969 Lancia over. Ook toen nog behield Lancia de relatieve vrijheid om bijzondere en in de rallysport ongeëvenaard succesvolle auto’s te ontwikkelen zoals de Stratos en Delta HF Integrale. Enkele jaren geleden besloot de concernleiding van Fiat Chrysler Automobiles na een strategische heroriëntatie echter het merk Lancia van de markt te nemen.
InterClassics Maastricht vindt plaats van donderdag 10 t/m zondag 13 januari 2019 in MECC Maastricht. De klassieke autohandel beurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. InterClassics Maastricht is met 35.000 m2 beursoppervlakte, meer dan 800 klassiekers en 275 exposanten het grootste klassiekerevenement van de Benelux. Kijk voor meer informatie over InterClassics Maastricht op www.interclassicsmaastricht.nl.