5 valkuilen social media op events

30-7-2013

Web 2.0 is hot. De nieuwe online technologieën veranderen de manier waarop we met elkaar communiceren. Social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn bieden eventorganisatoren heel wat nieuwe marketingtools.

Goede, open communicatie en een sterke boodschap leveren je snel heel wat mond-tot-mondpubliciteit (viral marketing) op, de sleutel naar succes. Communicatie wordt transparanter en directer. Maar ook je gasten krijgen een platform om hun mening wereldwijd te ventileren.

Times are changing…
Mensen praten over jouw merk of event, of je het nu leuk vindt of niet. In die zin lijken sociale media op traditionele mond-tot-mondreclame. Maar een groot verschil is dat alles wat online gezegd/gepubliceerd wordt, vaak voor altijd zichtbaar blijft en dat de hele wereld mee kan lezen. Iedereen maakt tegenwoordig content (user generated content), en mensen delen deze via social media met vrienden, familie, zakenrelaties… Met enkele vingertoetsen kun je als mondige burger een evenement de hemel inprijzen of volledig afbreken. Je moet dus voorzichtig zijn met wat je online zegt of publiceert.

Dit alles is echter geen excuus om als organisator in je schulp te kruipen. Sterker nog, het is de realiteit van ons huidige digitale tijdperk. Je kunt er uiteraard voor kiezen om je afzijdig te houden. Slimmer is het om mee te gaan met je tijd en met je doelgroep in dialoog te gaan.

Enkele valkuilen:
1. Social media hebben veel te bieden (efficiëntie, respectievelijk lage kosten…), maar volstaan vaak niet als enige informatie- en interactiebron. Vergeet de klassieke media niet in je marketingmix en denk crossmediaal. Integreer online en offline communicatie.

2. Social media zijn uniek. Elk platform kent zo zijn eigen voordelen, beperkingen en specifieke eigenschappen. Zorg dat je die kent voordat je ze 'formeel' inzet. Vergeet echter niet dat de basisregels voor goede communicatie ook gelden voor het wereldwijde web. Stel jezelf steeds de vraag wie de doelgroep is, waar je hen het beste kunt bereiken en op welke manier je met hen communiceert. LinkedIn is bij uitstek geschikt voor zakelijke communicatie. Jongeren kun je dan weer gemakkelijker strikken op Netlog, Hyves of Facebook.

3. Bepaal vooraf de doelen die je met social media wilt bereiken zodat je gericht te werk kunt gaan en niet verdwaalt in de overvloed aan diensten en informatie. Social media zijn tijdrovend. Meet al je onlineactiviteiten en leer van je fouten. Stuur acties bij wanneer nodig.

4. Als je zelf niet aanwezig bent op social media kun je deze niet inzetten. Je moet zelf actief deelnemen om de dynamiek te begrijpen en in te kunnen zetten voor jouw evenement. Begin met luisteren, goed luisteren! Weet wat mensen over jou zeggen. Pas daarna kun je praten.

5. Conversaties via social media gaan ook buiten de kantooruren gewoon door. Het inzetten van nieuwe media raakt heel jouw organisatie. Zorg ervoor dat iedereen betrokken is en maak goede afspraken.

Bron: Eventplanner

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers

depolama izmir sex shop dizi izle