54% Europese organisatoren voorspelt stijging meeting business in 2014
Europese meeting planners zijn duidelijk positief gestemd over het komende jaar. Maar liefst 93% verwacht gelijkblijvende of stijgende meeting omstandigheden voor de komende 12 maanden. Dat is één van de opmerkelijke uitkomsten van het IBTM Global Research onderzoek, dat in opdracht van de IBTM-groep werd uitgevoerd door The Right Solution onder 535 klanten en 167 suppliers (3,4% respons uit Nederland). Tijdens EIBTM werden de uitkomsten door Sally Greenhill wereldkundig gemaakt.
Het percentage van 93% is een stijging van 7 procentpunten ten opzichte van de 86% die gelijkblijvende of betere omstandigheden aangaf over de afgelopen 12 maanden.
Ook suppliers positief
Het onderzoek toonde ook aan dat suppliers positieve verwachtingen voor 2014 hebben. 93% van hen verwacht dat het aantal bijeenkomsten in 2014 gelijk blijft of zal stijgen. Nog eens 57% verwacht dat boekers business zullen onderbrengen in voor hen nieuwe bestemmingen in het komende jaar.
Factoren van invloed op meetings
Greenhill licht toe: "Het onderzoek toont aan dat er een sterke inbound en outbound stroom business voor Europa is, waarbij de impact van de economische problemen in de Eurozone aan het vervagen zijn. Voor het eerst in jaren voorspelt het onderzoek dat de wereldwijde economie geen impact zal hebben op de meeting business voor de komende 12 maanden." De meest genoemde aspecten die van invloed zijn op meetings zijn:
-
Waarde toevoegen voor klanten
-
Relaties bouwen op basis van vertrouwen
-
Excellente service
-
ROI aantonen
Populaire meeting bestemmingen in 2014
Gevraagd naar hun favoriete bestemmingen voor bijeenkomsten in Europa, levert het volgende lijstje op onder klanten (in willekeurige volgorde):
-
Spanje
-
Italië
-
Zwitserland
-
Groot Brittannië
-
Frankrijk
-
Duistland
-
Rusland
-
Oekraïne
-
Nederland
-
Turkije
nb. Buiten Europe nemen de klanten hun business mee naar Azië (35%), Noord- en Zuid-Amerika (43%), Afrika (19%) en het Midden Oosten (32%).
Deelnemer aantallen
Ten aanzien van de omvang van de bijeenkomsten, gaf Sally Greenhill aan dat het "Bemoedigend is om te zien dat 21% van de boekers een toename in Europese deelnemeraantallen geconstateerd heeft in de afgelopen 12 maanden. Slechts 14% constateerde een afname." Het gemiddeld aantal deelnemers aan de meetings die de ondervraagden organiseerden was 136.
Destinatie en locatiekeuze
Van belang voor de keuze van de juiste accommodatie en bestemming zijn voor de boekers met name Ligging, Kwaliteit van de service, Prijs/kwaliteit verhouding en Bereikbaarheid. Zie het volledige overzicht in de grafiek hieronder:
Nieuwe technologie en Social Media
Niet geheel verwonderlijk is de uitkomst van het onderzoek dat het gebruik van nieuwe technologie en social media een steeds sterkere rol tijdens events gaat spelen. 65% gebruikt social media om vooraf, tijdens en/of na het event te communiceren, en 42% van de organisatoren deelt inmiddels smartphones of tablets uit om deelnemers tijdens de bijeenkomsten van informatie te kunnen voorzien. Ook voor suppliers is de inzet van techniek en social media van belang. 53% geeft aan dat deze tools nieuwe, creatieve mogelijkheden voor hen creëren en 85% van de suppliers gebruikt inmiddels Facebook, 72% Twittert en 68% gebruikt LinkedIn om bedrijfsinformatie te delen.
Bekijk hier de gehele Europe Focus special van het IBTM Meetings Industry Report 2013.
Bron: CongresWereld