Aluvision in zet op snellere verduurzaming, innovatie en een nieuwe productlijn
Aluvision heeft met Peter Desmet voor het eerst een externe CEO aangesteld. Onder zijn impuls moet de onderneming nog sneller én duurzamer kunnen innoveren. Tegelijkertijd lanceert Aluvision de nieuwe productlijn ‘Puro’: hippe leefunits die voor een vakantiegevoel in de tuin zorgen. Aangezien de standbouw- en eventsector door Covid19 volledig werden stilgelegd, hebben de eigenaars van Aluvision beslist om hun productaanbod te verbreden door in te spelen op het ‘staycation’-gevoel, waarbij mensen vakantie houden in hun eigen tuin.
De positieve kanten van Covid19
Ann Vancoillie en Dirk Deleu, de oprichters van Aluvision, hebben van de Covid19-crisis gebruik gemaakt om hun met Onderzoek & Ontwikkeling-team (R&D) een nieuwe productlijn uit te werken, genaamd ‘Puro’, leefunits voor in de tuin. Vlak voor Covid19 beleefde Aluvision op de EuroShop-beurs een piek met een verwachte omzetgroei van 30%. Een week daarna viel alles stil door Covid19, nu al anderhalf jaar lang. Oprichtster Ann Vancoillie: “Wij hebben de vrijgekomen tijd gebruikt om onze ingenieurs een nieuwe uitdaging te geven, nl. de principes van onze hoogstaande modulaire systemen die in de standenbouw en events worden gebruikt, nu toe te passen op de vrijetijdsector. Zo hebben we van 2020, ons lastigste jaar ooit, het meest innovatieve jaar ooit gemaakt”.
Inspelen op staycation-trend
Gezien Covid19 iedereen heeft verplicht om zijn vakantie veel meer thuis door te brengen, worden er ook veel meer middelen besteed aan het opwaarderen van de tuin. Medeoprichter Dirk Deleu: “Sommige mensen plaatsen een zwembad, anderen zijn op zoek naar een plek waar ze in alle rust kunnen relaxen of kunnen werken, maar dan niet van achter een bureau binnen, maar buiten in de natuur”. De leefunits (ook wel cabana’s genoemd) zijn duurzaam, mooi van design, feel & look en zijn in een paar uur opgebouwd. Bovendien kunnen ze op maat worden gemaakt met veel opties zoals bv ingebouwde LED-verlichting en mobiele invulpanelen.
Nieuwe CEO moet innovatie-proces versnellen
Met het aanstellen van Peter Desmet als externe CEO kunnen Ann en Dirk meer waarde voor het bedrijf creëren door extra tijd te steken in het ondernemen en innoveren. In amper één jaar tijd heeft Aluvision met Puro een nieuwe productlijn op de markt gezet die een volledig nieuwe consument aanspreekt. Met Peter Desmet heeft Aluvision een doorwinterde manager aan boord gehaald. Peter Desmet: “Ik neem de algemene leiding van dit prachtig bedrijf op mij, terwijl Ann en Dirk de strategische koers verder kunnen uitzetten. Op die manier kunnen we samen veel sneller inspelen op nieuwe trends en veranderende markttendenzen. Deze manier van werken zal ons toelaten om te accelereren en ons wereldwijde marktleiderschap verder te bestendigen.” Desmet heeft zijn sporen als general manager verdiend bij ondermeer Beaulieu International Group, Vandermaliere en Renson. Hij heeft ook een jarenlange internationale ervaring achter de rug.