Dancescene schiet cultuursector te hulp
Nederlandse dj’s en producers helpen hun collega’s uit de cultuursector financieel op weg. Na de bezuinigingsronde van 325 miljoen euro in 2013, waardoor kunstinstellingen soms tonnen minder subsidie kregen, bundelen artiesten hun krachten om resterende subsidies te behouden en te experimenteren met nieuwe verdienmodellen.
Cuturele sector weet hoofd boven water te houden
Uit een inventarisatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap blonlangs nog dat de culturele sector het hoofd boven water weet te houden: van de 275 kunstinstellingen die gekort werden op hun subsidie, zijn er een jaar later 41 opgeheven. Zo’n 70 organisaties hielden echter stand zonder enige vorm van subsidie. Artiesten lijken nu gezamenlijk te zoeken naar een gulden middenweg: activiteiten die deels gesubsidieerd zijn en deels worden bewerkstelligd door eigen financiële middelen.
Innovatief te werk gaan
Dat de dancescene de culturele sector daarbij op sleeptouw neemt, is niet zo verwonderlijk. Dat meent althans Denis Doeland, directeur van DDMCA. "De dancewereld heeft in het verleden nooit subsidies gehad; de meeste dj’s en producers begonnen met een kleine spaarpot of geld van een suikeroom op hun eigen zolderkamer. Men moest innovatief te werk gaan. Daardoor was de dansscene bijvoorbeeld de eerste die de waarde van streamingdiensten en big data inzag."
Aanvullend verdienmodel
Net als voor de dancewereld kan het internet ook een aanvullend verdienmodel voor de culturele sector herbergen. Door gegevens van fans en bezoekers - oftewel 'big data' - te verzamelen en te analyseren zouden kunstinstellingen hun publiek beter in kaart krijgen. Adverteerders of sponsoren zijn vervolgens bereid grotere bedragen neer te tellen om een gevalideerde doelgroep te bereiken.
Bron: High Profile Events