De Rijtuigenloods viert 175 jaar spoor mee

30-10-2014

Het zal weinigen zijn ontgaan: het Nederlandse spoor viert dit jaar zijn 175-jarig jubileum. De Amersfoortse evenementenlocatie de Rijtuigenloods speelde een belangrijke rol in de festiviteiten: de ernaast gelegen Wagenwerkplaats fungeerde als volwaardig festivalterrein en de Rijtuigenloods zelf zorgde voor mooie hospitality-arrangementen. ‘Voor herhaling vatbaar!’

Treinen van vroeger en nu hebben nog altijd een onweerstaanbare aantrekkingskracht op veel mensen. Niet zo gek dus dat de Spoorparade, het festival dat het spoor in samenwerking met negentig partners organiseerde, in zes dagen tijd maar liefst 42 duizend bezoekers trok. De Spoorparade vond van 16 tot en met 21 oktober jongstleden plaats op het terrein van de Wagenwerkplaats. De Rijtuigenloods – normaal gesproken alleen geopend voor besloten zakelijke evenementen – opende speciaal voor dit evenement de deuren voor het publiek. Op het festivalterrein vond de bezoeker eigenlijk alles wat er in de afgelopen 175 jaar op en rond het spoor voorbij is gekomen: van stoom tot elektrisch en van buitenbalkon tot stiltecoupé.

Zakelijke arrangementen
De Spoorparade ontving naast alle particuliere gasten ook veel zakelijke gasten. Vanzelfsprekend veel bedrijven die zelf in de spoorwereld werken, maar ook bedrijven die deze gelegenheid aangrepen om van bijvoorbeeld hun personeelsfeest of vergadering iets unieks te maken. De Rijtuigenloods zorgde daarbij voor de complete hospitality, vertelt Annika van Stuivenberg, salesmanager bij de bekende industriële evenementenlocatie. "De Rijtuigenloods was gedurende de Spoorparade gedeeltelijk geopend voor publiek. Het andere deel van de locatie was helemaal afgehangen met mooi zwart doek, zodat onze zakelijke gasten niet konden worden gestoord tijdens hun evenement. In totaal hebben we de afgelopen zes dagen twintig groepen ontvangen, in grootte variërend van tien tot enige honderden personen. Iedere groep had natuurlijk zijn eigen cateringarrangement: voor de een betekende dat een uitgebreide borrel, voor de ander een compleet diner."

Veel exposure
Het was een heel andere manier van werken, vervolgt Van Stuivenberg. "Normaal gesproken regelen wij alles zelf, nu werkten we continu samen met al die andere partijen die bij dit festival betrokken waren. Dat gaf een andere dynamiek, heel leuk. Sowieso was de sfeer op het terrein bijzonder: al dat publiek, de geluiden van de verschillende treinen op het festivalterrein, stoomtreinen die ineens langsrijden – geen alledaagse zaken." Ook qua exposure was het een schot in de roos: er was veel media-aandacht waarbij de Wagenwerkplaats als multifunctionele culturele hotspot voor Amersfoort en omstreken goed voor het voetlicht kwam. Van Stuivenberg: "Wat de Rijtuigenloods betreft was dit een prima zet, we hebben onszelf samen met alle samenwerkingspartners goed neer weten te zetten. Dat we dit in korte tijd met alle partijen hebben gerealiseerd, daar zijn we best trots op. Voor herhaling vatbaar? Jazeker!"

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers