EventMonitor: Evenementen belangrijk in marketingmix

04-5-2015

99% van de opdrachtgevers verwacht dat de budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Er worden bovendien meer evenementen georganiseerd.

Bijna de helft van de eventbedrijven (46%) kon het afgelopen jaar omzetgroei optekenen. Evenementen vormen duidelijk een belangrijke pijler in de marketingmix van bedrijven. Hiermee lijkt de markt gestabiliseerd.

Impact WKR
De Belgische eventsector groeit opnieuw sneller dan de Nederlandse. Uit kwalitatieve bevraging blijkt dat de meeste Nederlandse eventbedrijven dit linken aan de voorzichtigheid bij opdrachtgevers naar aanleiding van de gewijzigde WKR-regeling. Hetzelfde zien we bij het aantal events dat georganiseerd wordt. 39% van de ondervraagden in Nederland gaf aan minder events te organiseren, daar waar in België 46% aangeeft net iets meer events te organiseren.

Budget per persoon
Als we inzoomen op het gemiddelde budget per evenement, dan zien we dat vooral het aantal events met budgetten van
€ 60,- / € 80,- per persoon lichtjes daalt. Er is een verschuiving naar events met minder budget per persoon of net met méér budget per persoon. Bedrijven kiezen meer en meer voor enerzijds een budget event en anderzijds een beleving die dan wel wat mag kosten. Een middenmoot event wordt minder populair.

Komende 6 maanden zonnig, maar met kans op buien
Wat brengt de toekomst? 99% van de opdrachtgevers verwacht dat de budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Ook de eventbedrijven zitten op dezelfde lijn. In de vergelijking tussen de organisatiebureaus en toeleveranciers liggen de kaarten anders. 97% (!) van de eventbureaus verwacht een stijging. De toeleveranciers (83%) verwachten een gelijke trend de komende 6 maanden en 16% verwacht een daling. Deze verschillen komen niet helemaal uit de lucht vallen. Als we naar het vorige jaar kijken, zien we dat de toeleveranciers blijven groeien en de eventbureaus eerder stabiel bleven. De bureaus doen nu een inhaalbeweging (we spreken over trends, niet over absolute cijfers).

Er is meer
We hebben hier slechts enkele opvallende conclusies bij elkaar gebracht. EventMonitor gaat verder. De cijfers uit het onderzoek helpen je in te schatten of jouw bedrijf de trend volgt, er boven uitsteekt of iets in te halen heeft.

Download EventMonitor
Nam je deel aan de enquête of ben je eventplanner.PRO-lid, dan kun je EventMonitor gratis downloaden. Je ontvangt hiervoor per e-mail een download code op het e-mailadres waarmee je deelnam. Omdat het de eerste keer is dat het cijfermateriaal betalend wordt voor niet-deelnemers, kunnen leden van CLC-VECTA het rapport met een persoonlijke code gratis downloaden. Deze code kun je opvragen bij Nathalie Spaargaren. Om dezelfde reden biedt eventplanner.be/nl het rapport eenmalig aan voor € 49,- i.p.v. € 199,- aan niet-deelnemers.

Hoewel EventMonitor vandaag al meer dan 1.000 panelleden telt, wordt de barometer steeds relevanter naarmate meer eventprofessionals en opdrachtgevers deelnemen. Door het rapport enkel nog gratis aan te bieden aan effectieve deelnemers willen we het invullen van de enquête nog verder stimuleren. Elk kwartaal krijg je de kans de enquête in te vullen.

Over EventMonitor
EventMonitor is de eerste barometer voor de Belgische en Nederlandse evenementenbranche. Het is een representatieve benchmark voor organisatoren, evenementenbureaus, opdrachtgevers en toeleveranciers van evenementen. EventMonitor is een initiatief van eventplanner.be /.nl in samenwerking met de vakverenigingen CLC-VECTA, IDEA, ACC Belgium, BESA, BAPCO, EMA Society, SITE België en SITE Nederland.

Bron: eventplanner.be / nl

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers