Eventsummit & BOE International, twee gerenommeerde platforms die jaarlijks samen maar liefst 17.000 bezoekers en 1.100 exposanten uit de Nederlandse en Duitse eventbranche bij elkaar brengen, hebben hun samenwerking geïntensiveerd. Beiden spelen in op een belangrijke trend in de evenementenindustrie: internationalisatie. Ook de toename van 30% meer bezoekers aan BOE International 2019 ten opzichte van het voorgaande jaar, laat zien dat eventprofessionals uit deze aangrenzende landen elkaar steeds beter weten te vinden. “We kunnen elkaar zoveel meer helpen”, geeft Arjen Lemstra van Eventsummit aan. “Het enige dat wij doen, is een platform bieden waar Duitse en Nederlandse eventprofessionals samenkomen om elkaar te inspireren”. Henrik Bollmann van BOE International kijkt uit naar de ‘kruisbestuiving’ die de samenwerking veroorzaakt: “Nederlandse en Duitse eventprofessionals met elkaar in contact brengen en voorzien van actuele, interessante en
relevante content: dat is de nieuwe strategie van onze samenwerking”.
“Onze pilot is een succes”
De samenwerking tussen de partijen is ruim een jaar geleden al van start gegaan met de gedeelde overtuiging dat zij elkaar versterken. Al snel bleek, door het testen van verschillende content en e-mailings, dat er in de buurlanden veel vraag is naar ‘inspiratie van over de grens’. “Artikelen worden goed gelezen en de eerste e-mailing, waarbij wij geïnteresseerden vroegen zich aan te melden voor BOE International, was zelfs overweldigend. Dit is ook totaal niet vreemd, aangezien de Duitse live communication-branche 7 miljard euro aan omzet en 400 miljoen gasten per jaar vertegenwoordigt. Met de intensivering van onze samenwerking wordt ons MICE-gedeelte alleen nog maar sterker”, aldus Arjen.
Content & zichtbaarheid voor twee landen aan de europese top
Binnen de Europese live communication-branche hebben zowel Duitsland als Nederland een toppositie weten te bemachtigen, en is daarmee een enorme inspiratiebron geworden waar talloze nieuwe mogelijkheden het resultaat van zijn. Die veelheid aan inspiratie gieten de partijen samen om in relevante content, die verspreid wordt via de verschillende kanalen. BOE International heeft het afgelopen jaar een speciale helpdesk gelanceerd,
The Touch of the Dutch, om Nederlandse eventprofessionals te helpen bij het (leren) zakendoen in Duitsland. Al binnen het eerste jaar na start is deze ‘campagne’ een succes gebleken voor BOE International vanwege de enorme fanbase die hieruit voortgekomen is.
Creativiteit kent geen grenzen
De toegevoegde waarde van de samenwerking tussen het platform
The Touch of the Dutch, BOE International & Eventsummit zit volgens Henrik Bollmann in “goed voorbereid op reis gaan, en plezier hebben in pionieren”. De ‘helpdesk’ helpt Nederlandse eventprofessionals die het aandurven hun eerste stappen in Duitsland te zetten, om hun nieuwe markt beter te begrijpen, en hoe zij met de juiste aanpak en zonder twijfel de grens over stappen naar nieuwe, interessante gebieden.
Neem Noordrijn-Westfalen; het meest dichtbevolkte gebied qua aantal eventbedrijven en -specialisten per vierkante kilometer van Duitsland. Met maximaal 2 uur op de teller komen eventprofessionals uit dit gebied graag naar Nederland, en andersom. Ook bezoekers van zowel Eventsummit als BOE International laten zich niet tegenhouden door een grens of afstand; 35% van de bezoekers van BOE reist 300 kilometer of meer om hun peers te ontmoeten.
Duitsland:
BOE International, 15 en 16 januari 2020, Messe Dortmund
Nederland:
Eventsummit, 30 januari 2020, Ahoy Rotterdam
V.l.n.r.: Arjen Lemstra (Eventsummit), Henrik Bollmann (BOE International), Joris Bots (Eventsummit), Christian Seidenstücker (ILEA) en Stijn Oude Vrielink (Venuemarketing)