Faber Audiovisuals levert sensationele decors aan MTV EMA
Het regende 12 november 2017 prijzen tijdens de MTV European Music Awards in Londen. Faber Audiovisuals leverde een belangrijke bijdrage aan de sensationele belevenis in de vorm van ruim 800 m2 LED schermen en 1800 video LED strips. Steve Ackein van Faber Audiovisuals: "Het creatieve concept was zoals gebruikelijk zeer uitdagend en we hebben dagenlang klokje rond gewerkt, maar het resultaat was spectaculair."
Voor het tweede jaar op rij leverde Faber Audiovisuals de audiovisuele materialen voor de MTV European Music Awards, waarbij talloze muzikale grootheden de sterren van de hemel zongen in Wembley Arena. "De creatieve ontwerpen - ontworpen door designer Julio Himede - vormden een job met veel uitdaging", aldus Steve Ackein van Faber Audiovisuals. "Het design omvatte een grote backdrop, een videowand van 28 meter breed en 8 meter hoog met 2 bewegende deuren erin en veel videostrips in de vloeren. Het was aan ons om dit creatieve concept in te vullen en levend te maken met de juiste materialen."
En dat was een interessante uitdaging. "De creatieve breinen achter concepten als deze hebben fantastische ideeën waar we zoveel mogelijk in meegaan, maar soms worden we beperkt door de budgettaire realiteit en de technische haalbaarheid. Onze uitdaging in deze is om mee te gaan in het creatieve proces en in de belevingswereld van de designer. Wat wil hij bereiken? Vervolgens beoordelen wij met welk product wij de wens van de designer zo goed mogelijk benaderen."
Het tijdsbestek was krap en Faber werkte samen met diverse andere leveranciers, zoals Unbranded, Stageco, WiCreations en BlackOut. Ook de nauwe samenwerking met Ogle Hog die de aansturing van de video verzorgde was cruciaal. Doordat Faber vaker met deze partijen samenwerkt zijn ze goed op elkaar ingespeeld. De zes dagen voorafgaand aan de MTV EMA Awards werkten twee ploegen in dag- en nachtshifts klokje rond aan de opbouw. De teams werkten non-stop door aan de opbouw en testten de decors uitvoerig, aangezien veel custom made was.
"De show zelf is altijd een spannend moment", meent Steve. "Tijdens de live uitzending stonden we op scherp, zodat we zo snel mogelijk konden reageren mocht er iets mis gaan. Maar de hele avond is goed verlopen. De klant was dan ook uitermate tevreden met onze bijdrage."