Financiële steun voor ondernemers in overgang naar zero emissie zones
Onlangs schreven we al een artikel over de
aanscherping van de milieuzones per 1 januari a.s., per 2025 worden dit zero-emissiezones* en zal het aantal steden dat een dergelijke zone heeft, flink uitgebreid zijn. Om de overgang naar meer duurzame transportmiddelen te stimuleren en ter voorbereiding op deze zero emissiezones, komt er extra financiële steun voor ondernemers voor de aanschaf van elektrische bestelbussen en zero emissie vrachtauto’s.
Extra subsidie elektrische bestelbus
De subsidie voor de aanschaf van een bestelauto (SEBA) wordt verhoogd van 10 naar 12 procent van de aanschafprijs. Zo laat de Staatssecretaris weten in een
brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet komt hiermee kleinere MKB’ers tegemoet die straks verplicht een nieuwe elektrische bestelauto’s moeten aanschaffen om de zero emissiezones in 30 à 40 steden in ons land nog in te kunnen komen. De verhoging is een welkome aanscherping van de bestaande subsidieregeling, maar er staat wel tegenover dat de SEBA maatregel een slotstuk vormt van maatregelen van het oude kabinet. In het coalitieakkoord staat weliswaar dat elektrisch vervoer ook in de komende periode ondersteund wordt, maar zonder expliciet extra geld en dat is wel nodig. Het huidige subsidiebudget is verre van toereikend voor de in totaal 250.000 tot 400.000 bestelauto-eigenaren.
Subsidie voor aanschaf zero emissie vrachtauto’s
Ondernemers die een zero emissie vrachtauto (techniekneutraal: batterij elektrisch maar ook waterstof) aanschaffen, komen vanaf 1 mei 2022 in aanmerking voor een subsidie die tot 37 procent van de aanschafprijs vergoedt. Volgens schattingen zijn er nu circa 12 duizend met fossiele brandstoffen aangedreven vrachtauto’s, die de komende jaren vervangen moeten gaan worden door zero emissie voertuigen om steden te kunnen blijven bevoorraden. Deze subsidie is dus een welkome toezegging, maar er zijn wel zorgen over de haalbaarheid. Het nu in eerste instantie beschikbaar gestelde subsidiebedrag is gemaximeerd op 13,5 miljoen euro en dat is zeker niet toereikend. Daarnaast blijven er zorgen over de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk en de ontwikkeling van een betaalbare laad- en tankinfrastructuur. De regeling is nu
open voor consultatie, reageren is mogelijk tot 25 januari a.s. Lees meer in deze
brief van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
* Vanwege de overgangsregeling zijn tot 31 december 2029 vrachtauto’s met emissieklasse 6 motoren nog toegestaan.