Dagelijks maken fraudeurs slachtoffers, ook onder ondernemers. Vaak voelen gedupeerden schaamte omdat ze zich hebben laten misleiden. Dat is nergens voor nodig! Fraudeurs zijn gewetenloze mensen die zich hebben gespecialiseerd in bewust misleiden en vooral van ondernemers omdat deze veel minder bescherming genieten dan burgers. En dat doen ze op veel verschillende manieren. Het kost ondernemers honderden miljoenen per jaar, van ongemerkt enkele tientjes (bijv. via spooknota’s) tot grote bedragen (bijv. door leveringen aan spookbedrijf).
Er zijn meer dan 120 soorten fraude en daarbinnen vele verschillende werkwijzen en tot voor kort was er voor ondernemers geen punt waar zij terecht kunnen met vragen, klachten of problemen op het gebied van fraude. Op 25 februari jl. is, mede dankzij lobby van de koepels, de Fraudehelpdesk, met financiering van het ministerie van Veiligheid en Justitie, geopend voor een proefperiode van een jaar. Dat de Fraudehelpdesk voorziet in een behoefte werd al duidelijk in de eerste week; de Fraudehelpdesk werd ruim 300 keer gebeld. Informeren bij de Fraudehelpdesk in geval van twijfel kan u als ondernemer geld besparen.
Acquisitiefraude
Een bijzondere fraudesoort is acquisitiefraude, dagelijks worden daar ondernemers door gedupeerd. Er zijn grofweg twee soorten te onderscheiden. De spookfactuur waarbij zonder aankondiging een bedrieglijk echt lijkende "factuur", compleet met vooringevulde acceptgiro, in de bus valt. Er is een grote variatie aan onderwerpen, van een schijnbaar officiële heffing tot software updates. Grondig verstopt in de kleine lettertjes staat dat het geen factuur betreft maar een aanbieding. Een "aanbieding" die thuishoort in de categorie gebakken lucht of knollen voor dure citroenen….
De andere soort bestaat uit twee stappen, er wordt eerst gebeld met verhaal A, een geraffineerd verhaal over voortzetting van een (niet!)bestaande overeenkomst tegen “gereduceerd” of "eenmalig voordelig" bedrag. Of er wordt gevraagd adresgegevens te controleren. Wat de inhoud van het gehaaide verhaal ook is; er volgt een fax of mail met verhaal B. Deze is echter zo misleidend vormgegeven dat het ogenschijnlijk lijkt op de bevestiging van wat telefonisch besproken is. De gedupeerden hebben niet in de gaten dat ergens verdekt staat dat men 12, 24 of 36 maanden vast zit aan een contract voor tussen de € 75,- en € 150,- per maand in plaats van wat telefonisch is overeengekomen.
Voorkom betalen spooknota’s
Elektronisch betalen kan een hulpmiddel zijn tegen het betalen van spookfacturen. Controleer alle reeds ingevoerde organisaties en rekeningnummers of er geen spookorganisatie tussen zit (sommige sturen jaarlijks een rekening). Dit kan met behulp van de spooknotalijst van het Steunpunt Acquisitiefraude, te vinden op www.fraudemeldpunt.nl en bij twijfel belt u. Gebruik daarna geen nieuw nummer meer zonder controle, ook niet (juist niet!) als het een lager bedrag betreft.
Voorkom ongewenste ondertekening
Bij de twee-stappen benadering staat er op de “bevestigingsfax” iets anders dan in het eerder gevoerde telefoongesprek is besproken. Een gezonde dosis wantrouwen en goed opletten/goed lezen is bij alle telefonische benaderingen het devies! Omdat er ook legitieme bellers zijn is het lastig te zeggen “doe telefonisch geen zaken!”. Echter, het algemene advies is: wees terughoudend, vraag om een offerte of informatie op schrift en lees ALLE lettertjes zorgvuldig. Wantrouw onbekende bellers en controleer bij bekende namen of het wel echt de bekende organisatie is die u denkt! Bijvoorbeeld bij de telefoongids: gaat het om detelefongids.nl of telefoongids.com?! De eerste is de oudste en ook degene waar vele honderdduizenden ondernemers in staan. Over de .com versie geven ondernemers aan zich op het verkeerde been gezet te voelen doordat de toevoeging bij het voorstellen wegvalt…
Meer informatie
Voor meer informatie en advies kunt u contact opnemen met de Fraudehelpdesk en het Steunpunt Acquisitiefraude.
Steunpunt Acquisitiefraude
www.fraudemeldpunt.nl
t: +31 (55) 50 59 780
Op werkdagen van 10.00-12.00 uur
Fraudehelpdesk
www.fraudehelpdesk.nl
t: +31 (88) 78 67 372
Op werkdagen van 10.00-16.00 uur