Gebruiken congres- en eventgangers nu echt social media?

19-3-2015

Dat social media cruciaal zijn voor de marketing van je event, laten ze ons al jaren geloven. Maar maken die congres- en eventgangers nu echt wel gebruik van de sociale kanalen? Eventmarketingbureau Sparks en enquêtebureau Exhibit Surveys, Inc. onderzochten het in de Verenigde Staten. En wat blijkt: ze doen het. En misschien verrassend: het populairste medium voor eventbezoekers is Facebook.

Resultaten van het onderzoek kan je lezen in het rapport 'Social Media and Events: Connecting the Dots'.
Eventplanner.be / .nl vatte de belangrijkste bevindingen even voor jou samen:

  • 83% van de ondervraagden gebruikt effectief social media voor business events.
  • 89% vindt dat sociale media toegevoegde waarde leveren.
  • De meeste respondenten bekijken de content op sociale media, maar zijn er zelf niet actief mee bezig.
  • Het liefst delen, taggen en liken congresgangers foto’s van collega-congresbezoekers en foto's en video's van keynote speakers.

Facebook het populairst
Je hebt dus een uitgekiende social media strategie nodig. Best voorzie je een profiel specifiek voor je event. Daarop publiceer je content, creëer je discussies en bouw je relaties met je deelnemers. En dat voor, tijdens en na je event. Misschien verrassend: Facebook is het meest populaire medium voor events. Niet minder dan 37% van de respondenten gebruikt Facebook. 21% spreekt over LinkedIn terwijl Twitter met 15% tevreden moet zijn. Facebook is dus 'the place to be' voor je event. Prospecten bekijken ook het Facebookprofiel van een event om te beslissen of ze deelnemen of niet (55%). Houd je inhoud dus steeds up-to-date. En overweeg eventueel een investering in social advertising.

Deelnemers centraal
"It's all about the people, people!" Het onderzoek bewijst helemaal dit credo. Zet je bezoekers of deelnemers centraal en er wordt naar hartenlust 'geshared', 'getagd' en 'geliket'. Foto's en video's van je deelnemers en sprekers, daar draait het dus om. Als marketeer leg je daar best je focus.

Besluit
Social media zijn krachtige tools voor eventmarketing, ongeacht het type event dat je organiseert. Deelnemers maken er gretig gebruik van. De meesten bekijken al zeker de content op sociale media. Een groot deel gaat er ook actief mee aan de slag. Tenminste, als het om de deelnemers of de sprekers gaat. Daar houd je best rekening mee voor het marketingplan van je volgende event.

Bron: Eventplanner.be / nl

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers