Grote congressen kiezen voor Rotterdam
ICCA, het wereldwijde netwerk voor de vergader- en de congresindustrie, houdt haar Client Supplier Workshop in 2015 in de Maasstad. Ook het ISEV (International Society for Extracellular Vesicles) en de organisatie van het ‘International Conference on Child Development in School & Community Settings’ maakten bekend hun congres in Rotterdam te laten plaatsvinden. De drie congressen leveren de stad naar verwachting zo’n anderhalf miljoen euro op. Rotterdam Marketing heeft een belangrijke rol gespeeld in het naar de stad halen van de congressen.
ICCA (International Congress and Convention Association)
De workshop van ICCA geeft Rotterdam de kans zich onder een groot aantal potentiële klanten te positioneren als geschikte congresbestemming. Aan de internationale bijeenkomst, die voor het eerst in Nederland plaatsvindt, nemen 15 congresbureaus uit 15 Europese steden deel. Zij nemen allemaal een associatiepartner (vertegenwoordigers van de wetenschappelijke en verenigingsbranche) mee, die jaarlijks een of meer grote Europese congressen houden. Tijdens een speeddate sessie kunnen de steden zich presenteren als een geschikte locatie voor een eventueel congres van de associaties. Dat de workshop in Rotterdam plaatsvindt, heeft een enorme meerwaarde stelt Joyce Wittelaar, accountmanager Rotterdam Marketing. “De stad zelf ervaren is altijd een waardevollere kennismaking dan er via een advertentie over lezen of iemand er over horen vertellen.’’ De Client Supplier Workshop vindt eind juni 2015 plaats in het Manhattan Hotel Rotterdam en Ahoy Rotterdam.
ISEV (International Society for Extracellular Vesicles)
Het congres van ISEV vindt plaats van 30 april tot en met 3 mei 2014 in Concert- en Congresgebouw de Doelen. Het is de derde keer dat het jaarlijkse congres wordt gehouden. Eerder vond het plaats in Gotenburg (Zweden) en Boston (USA). Er worden ruim 700 deelnemers verwacht, waaronder biologen, artsen, dierenartsen en vertegenwoordigers van biotech bedrijven, farmaceutische industrie en voedingsmiddelenindustrie. De goede bereikbaarheid van de stad, de locatie, de goede prijs-kwaliteitverhouding en het diverse aanbod van hotels in verschillende prijsklassen waren reden voor ISEV om voor Rotterdam te kiezen. De Doelen, De Universiteit Utrecht, De Vrije Universiteit Amsterdam en de Universitaire Medische Centra van Rotterdam, Utrecht en Amsterdam zijn enkele van de betrokken partijen.
CDSCS (International Conference on Child Development in School & Community Settings')
De ‘International Conference on Child Development in School & Community Settings- Research and its Practical Implications’ vindt van 26 tot 28 juni 2014 eveneens plaats in Concert- en Congresgebouw de Doelen. Naar verwachting komen 500 kinderpsychiaters, psychologen, sociaal werkers, onderwijzers en managers uit de zorg en het onderwijs naar Rotterdam. Het is de eerste keer dat het congres plaatsvindt. Het thema van deze eerste editie is ‘kind en puber psychiatrie’. De komst van het congres naar Rotterdam is het resultaat van een samenwerking tussen de Doelen, Yulius Academie (een expertiseorganisatie voor geestelijke gezondheid), Congress Care (Medisch Specialist in congressen en symposia) en Rotterdam Marketing. De organisatie van het congres koos voor Rotterdam vanwege het ‘internationale karakter van de wereldhavenstad’. Ook de goede bereikbaarheid van de stad, de accommodaties en het vrijetijdsaanbod speelden een rol.
Het Stimuleringsfonds
Voor zowel het ISEV als het ICCD is het Stimuleringsfonds van Rotterdam ingezet. Dit fonds biedt initiatiefnemers van internationale associatie congressen al enige jaren onder bepaalde voorwaarden een financieel steuntje in de rug. Het fonds is gericht op de speerpunten van de stad; haven, industrie, medisch en creatief. Beide congressen dragen bij aan het internationale medische imago van Rotterdam.
Congresposter
Rotterdam Marketing lanceert bovendien een nieuw middel voor de congresmarkt: de congresposter. Met dit nieuwe product ondersteunt Rotterdam Marketing congresorganisatoren in de promotie van hun congres en de stad. Door congresorganisatoren op deze wijze te faciliteren, zijn zij in staat om in een nog vroeger stadium al aandacht te genereren voor hun congres en meer deelnemers te werven. Om deze reden introduceerde Rotterdam Marketing eerder ook al de restaurantgids 'Dining in Rotterdam', het congresmenu en de Congresskit.