Hoe optimaliseer ik mijn website in 2013?

09-1-2013

MKB Trends 2013: Goed gevonden worden via SEO

Hoog in de Google rangschikking komen, is ook in 2013 een belangrijke to do op het gebied van online marketing voor het mkb. Want ook al stijgt het gebruik van social media, voor verwijzing naar je website blijft SEO key.

Feiten

  • Voor verwijzing naar websites zijn zoekdiensten nog altijd drie keer zo belangrijk als sociale media. Zoekdienstoptimalisering (SEO) blijft dus key.
  • Met maandelijks 11 miljard zoekopdrachten zijn zoekmachines goed voor 90 procent van de nieuwe bezoekers naar een website.
  • Ongeveer 75 procent van degenen die actief zoeken op het internet, klikt op natuurlijke uitkomsten en een kwart komt betaald of gesponsord binnen.
  • Nog sterker: ruim 40 procent van de online kopers op retailsites komt via zoekmachines.
  • Kortom, zoekmarketing blijft ook in 2013 king, en Google keizer.

Stop met investeren in Adwords, kies voor SEO
Google legt adverteerders steeds meer in de watten. Zo is reclame steeds minder goed te onderscheiden van organische resultaten, zodat zoekers sneller op reclame klikken. Dat levert in elk geval meer omzet op voor Google, en als het meezit de adverteerder óók. Het is inmiddels geen geheim meer dat het Google niet meer alleen te doen is om verbetering van zoekdiensten. Zodra je bedrijf lager komt in de gewone zoekresultaten, ben je genoodzaakt meer te gaan adverteren bij Google. Kassa! Toch komt de omzet van bedrijven relatief meer van kliks op gewone resultaten dan via Adwords. Waarom ondernemers dan toch meer dan 90 procent van hun budget voor zoekmarketing aan Adwordsreclame besteden en minder dan 10 procent aan optimalisering van gewone resultaten of SEO, is de vraag. Daarom voor 2013 de aanbeveling om toch echt meer te doen aan SEO.

Stop met trucs, begin met relevantie
SEO is moeilijk. Google verandert voortdurend haar formules voor de uitkomsten van zoekopdrachten. Zoekresultaten veranderen steeds weer, zoals in 2012 met Google’s vileine aanpassingen (ook wel bekend onder lieflijke dierennamen als Penguin en Panda), die ervoor zorgden dat spammerige websites en websites met SEO-trucjes (intro's volgooien met goede SEO-woorden) weggefilterd werden uit de organische resultaten. Elke keer als Google in zijn formules iets wijzigt, heeft dit grote invloed op de zoekresultaten. Soms kun je als bedrijf opnieuw beginnen met je SEO, zeker als die op trucs gebaseerd is. Werkelijk relevante inhoud telt. Zo toont Google nu voor ruim 10 procent van de trefwoorden nog maar zeven organische resultaten in plaats van tien. Ook neemt de invloed van exacte namen en termen af. Dus bij zoeken naar ‘loodgieters’, komt minder snel loodgieter.nl naar voren. Teksten met twintig keer ‘loodgieter’ erin, zullen ook niet in de top tien komen. Dit komt doordat er steeds meer websites komen die teksten maken puur gericht op zoekdiensten. Ze leggen veel nadruk op het vaak noemen van trefwoorden, zonder dat die teksten inhoudelijk erg relevant zijn.
Het heeft dus steeds minder zin om sluw te zijn, ook al werkt het in 2013 nog wel.

Sticky content maken
Tendens is dus het belangrijker worden van goede eigen content waarop zoekers regelmatig klikken. Zelf die content (laten) maken is belangrijk, ook voor het mkb.
Zo doen ouderwetse persberichten het steeds beter in zoekresultaten. Maar belangrijker is de toevoeging van ‘rich snippets’ aan de traditionele elementen van de webpagina’s zoals titel, samenvatting, trefwoorden en toegankelijk adres. Te denken valt dan aan waarderingen c.q. recensies, foto’s, video’s en conversatie op sociale netten. Het is goed daar als ondernemer een plannetje voor te maken: Hoe ga jij je website relevant maken voor ziekdiensten?

Conversion Rate Optimization
Belangrijke maatstaf bij zoekmarketing wordt de Conversion Rate Optimization (CRO), de optimalisering van kijken naar kopen. Ofwel: welke uitingen leveren uiteindelijk de meeste verkopen op? Dit is een leerproces waarbij je steeds gerichter in díe content investeert die tot verkopen of opdrachten leidt. Het is dus zaak van externe dienstverleners of mensen in eigen huis op dit terrein te eisen dat zij kunnen meten en weergeven welke pagina precies in welke mate bijdraagt aan de verkoop. Vervolgens moet je daar ook op inspelen. Je zult leren: niet altijd levert dat wat het leukst is en het meest gewaardeerd wordt, ook het meeste geld op.

Mobiel zoeken
Belangrijke trends zijn ook meer en meer mobiel zoeken, onderweg en thuis, al dan niet gecombineerd met zoeken via spraak. Dit zal ook gevolgen hebben voor je SEO, aangezien mensen mogelijk op een andere manier zoeken. Zeker is dat je meer op locaties moet sturen, geografische namen, koppeling van Maps en wellicht ook gps-coördinaten aan content.
Er zal nog veel meer kennis beschikbaar komen over mobiel zoeken. Hoe wijkt dit af van zoekgedrag op de pc? En werkt zoeken op tablets anders? Wordt daarbij veel meer gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Facebook? Het is goed voor het mkb om mobiel zoeken in de gaten te houden in 2013.

Google+ en Facebook
Ook zijn er hardnekkige geruchten dat Google de bedrijven die zich presenteren met Google+ een streepje voor geeft in de zoekresultaten. In 2012 is Google+ ondanks de fantastische groeicijfers van het aantal gebruikers nog een misser gebleken. De bestede tijd van gebruikers is namelijk zeer kort. Vanwege het vermeende zoekvoordeel is het zeker aan te raden om de tenen eens in het water te steken bij Google+. Het werkt namelijk wel redelijk, bijvoorbeeld met het verbonden Google Hangout voor videochats met klanten. De grote rivaal in dit sociale Google+ is natuurlijk Facebook. Die bakt er met haar zoekdienst al acht jaar lang helemaal niets van. Personen vinden gaat redelijk, apps soms ook, maar publicaties worden nauwelijks weergegeven. Dat zal in 2013 zeker veranderen. Facebook komt naar verwachting met de zoekdienst van Microsoft, Bing, al dan niet samen met Yahoo. Reden genoeg voor bedrijven om Bing niet te vergeten met SEO, want Bing wordt belangrijk voor content die te vinden is op Facebook, maar zal ook daarbuiten heel langzaamaan terrein kunnen gaan winnen. Wat mensen over je uiten op social media en op forums wordt dus ook voor zoekdiensten steeds belangrijker, ofwel: de rangschikkingen worden verder ‘gehumaniseerd’. Hiermee hangt het belangrijker worden van de bezoekduur per pagina nauw samen. Als de zoeker na een paar seconden op een pagina terugkeert bij Google, zal dit de rangschikking sterk beïnvloeden. Daarom nogmaals de tip: wees relevant.

Backlinks
Gezien de opkomst van content als beslisfactor rijst de vraag of het traditionele linken nog zo belangrijk blijft voor het zoekresultaat van webpagina’s. Grappig genoeg verloopt Google’s patent van 1998 voor ‘linken naar’ als kern voor de rangschikking van resultaten. Intussen zijn er vele duizenden elementen toegevoegd die de hoogte van een zoekresultaat bepalen.
Toch zullen we in 2013 de opkomst zien van het gebruik van programma’s die weergeven hoe en om welke reden andere pagina’s naar jou linken en wat daarvan het resultaat is. Er is een heel aantal analysetools voorhanden, gratis en betaald. Het Brits-Nederlandse programma Majectic is hierin bijvoorbeeld ver.

Ontgooglen
Laatste tip in het vervolg op de trend over reputatie is jezelf ontgooglen, oftewel: belastende content door derden geplaatst, laten verwijderen. Sommige bedrijven zijn hierin gespecialiseerd, maar je kunt ook direct contact opnemen met Google en hen vragen of ze de gewraakte informatie willen verwijderen. Meestal duurt het maanden voordat Google in actie komt, tenzij je een zwaarwegende juridische reden toevoegt, bij voorkeur op briefpapier van een advocaat verzonden. Dat kost je dus een paar centen.

Bron: MKB-Nederland

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers

depolama izmir sex shop dizi izle