ING: Exportwaarde Nederlandse dance 200 miljoen euro
Als sponsor van het nieuwe dance event The Flying Dutch heeft ING onderzoek laten doen naar de economische waarde van dance. Dit jaar wordt door economen van de bank de exportwaarde op 200 miljoen euro geschat.
Met 170 dance events per jaar die gezamenlijk 2,7 miljoen bezoekers trekken en Nederlandse dj's die internationale festivals domineren, is de dance industrie belangrijk voor de Nederlandse economie, blijkt uit het ING Dance Onderzoek 2015, dat is uitgevoerd door het ING Economisch Bureau. Uit de cijfers blijkt dat de Nederlandse dance industrie goed is voor één op de veertien banen in de creatieve industrie.
De exportwaarde van dance stijgt sinds 2008 gemiddeld met 50 procent per jaar. Dj's, vj's, agencies en producers zetten jaarlijks ongeveer 260 miljoen euro om. "Via optredens, opnames en rechten voegde de totale export van de dance industrie in 2013 bijna 120 miljoen euro toe aan de economie. Optredens genereren de grootste omzet, maar liefst 94 procent van het totaal. Als het groeitempo van de laatste jaren gehandhaafd blijft, komt de exportwaarde voor Nederland in 2015 uit op bijna 200 miljoen euro", staat in het rapport.
Dat betekent dat de exportwaarde vergelijkbaar is met de Nederlandse inkomsten uit kleding. Volgens het rapport zijn de wereldwijde gages van dj's de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld (ongeveer 114 procent). Op dit moment genereren de tien best verdienende voetballers nog anderhalf keer zo veel inkomsten als de top tien dj's. Zet de inkomstenstijging van de dj's zich door, dan hebben ze de topvoetballers binnen twee jaar ingehaald.
De presentatie van het rapport valt samen met The Flying Dutch festival, waar ING sponsor van is. Tijdens dit festival zullen de diverse optredende dj's tussen de drie steden (Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven) waar het festival simultaan gehouden wordt gevlogen. Met 100.000 bezoekers is dit het grootste outdoorevenement van Europa.
Een groot deel van de cijfers is inzichtelijk gemaakt in het onderstaande YouTube-filmpje.
Bron: Entertainment Business