De Gouden Giraffe steekt haar nek uit! De inschrijving is gestart, de juryleden zijn bekend en de eerste inschrijvingen druppelen binnen. Genoeg redenen voor een eerste jurybijeenkomst om kennis met elkaar te maken en te horen wat precies van de juryleden wordt verwacht voor de Gouden Giraffe 2012, de Live Communication Award.
Op de mistige maandag 21 november kwamen de juryleden bijeen in The Upper Deck in Naarden. Tamara Uittenboogaard, projectmanager van de Gouden Giraffe, heette 22 van de 25 juryleden welkom met een introductie over de nieuwe samenwerking tussen High Profile bv en CLC-VECTA, Centrum voor Live Communication. Dit jaar zijn de categorieën: Creatief, Effectief, MVO, Beste Beursconcept, Beste Deelname, Beste Congres en Personality.
De redactie van High Profile vroeg aan de juryvoorzitters met welke criteria zij gaan jureren en wat dé gouden tip is.
Sta achter je concept
Juryvoorzitter Creatief, Pascale de Wijs: ‘Voor ons als jury moeten de inzendingen voor de categorie Creatief, creatieve concepten zijn. Een belangrijk invalshoek is hoe de doelstellingen zijn vertaald, met welke creatieve insteek. Denk als inzender buiten de gebaande paden en kies een nieuwe blik hoe deze doelstellingen te realiseren. De gouden tip is goed nadenken wat je hebt gedaan. Een goed concept kan je in een paar zinnen uitleggen, maar wees eerlijk en sta achter je concept!’
Toewijsbaarheid van het behaalde rendament
Juryvoorzitter Effectief, Rob Captijn: ‘We moeten op zoek gaan naar het feit of we vooruit gekomen zijn. Categorie Effectief gaat ten eerste om de Return on Investment van het evenement en daarnaast de toewijsbaarheid van het behaalde rendament door het evenement. Dit moet je als inzender kunnen aantonen! Wees eerlijk en heb je feiten op een rij, want wij bellen regelmatig een opdrachtgever even na.’
Verleid de jury
Juryvoorzitter MVO, Michiel Pot: ‘De categorie MVO gaat over de maatschappelijke relevantie. Dit kan zowel in ecologisch, economisch als sociaal opzicht zijn. Verder kijken we naar de invloed op het milieu en of de case vanuit het DNA van het bedrijf komt. Een tip voor de inzenders is om de inschrijving kort en effectief te houden. Maak ons nieuwsgierig en verleid ons…’
Betrek je klanten in je inzending
Juryvoorzitter Beste Beursconcept, Harm Tunteler: ‘Het Beste Beursconcept moet zodanig ontworpen zijn dan de klanten/deelnemers hun doelstellingen maximaal kunnen behalen. Een beurs is de moderne vorm van een oude markt; een wereld van dat moment creëren. Er zijn veel traditionele beurzen, maar het beste beursconcept wint door iets nieuws te verzinnen. Tevens kijken we naar de communicatie en hoe social media is geïntegreerd met de andere gebruikte media. Een tip voor de inzenders is om je klanten in een vroeg stadium te betrekken, zij zijn van groot belang! Zorg dat je propositie krachtig is en één beeld zegt meer dan 1.000 woorden.’
Zet een stap meer
Jury Beste Deelname, Paul van der Meer: ‘Een deelnemer of een opdrachtgever heeft een bepaalde doelstelling voor ogen. Interessant is of dit aan het einde van de rit ook wordt gehaald, dat is waar we naar gaan kijken in de jury Beste Deelname. De minimum norm is om de doestelling te behalen, maar wees daar niet tevreden mee. Zet een stap meer en zorg dat het bijzonder wordt! Mijn tip aan de inzenders is: breng je verhaal met passie.
Na een voorstelronde en uitleg over de jurering van de Gouden Giraffe 2012 was het tijd om bij te praten tijdens de borrel in The Upper Deck en een fotosessie met jury.
Stuur je case nu in!
Ben jij een organisatie uit de Live Communication branche en ben jij trots op een evenement, beurs, congres of deelname uit 2010 of 2011 die geschikt is voor één van deze categorieën? Zend dan nu je case in en ding mee naar het icoon van de branche: de Gouden Giraffe! Kijk voor meer informatie op www.gouden-giraffe.nl.
Bron: Highprofile