Op 1 april 2012 treedt de nieuwe reisbureauregeling in werking die het btw regime voor de in Nederland gevestigde reisorganisaties aanzienlijk zal doen wijzigen. Deze wijziging is van invloed op met name onze leden van het platform incentives en evenementen. De reden van de wijziging is dat deze dient aan te sluiten op de Europese regelgeving voor reisbureaus.
Toepassing
De regeling is van toepassing op alle aanbieders van reizen die, ook al zijn ze geen formeel reisbureau, zich op eigen naam aan de reiziger presenteren en voor de totstandbrenging van reizen reisonderdelen inkopen bij andere ondernemers.
De regeling geldt derhalve niet voor aanbieders die enkel bemiddelen bij het afsluiten van reisovereenkomsten tussen reizigers en touroperators; of aanbieders die hiervoor geen gebruik maken van diensten van andere btw-ondernemers. Met andere woorden; de regeling is niet van toepassing op dat deel van de vergoeding dat betrekking heeft op de zelf verrichte diensten. Dat zijn dus die delen van de reis waarvoor de aanbieder geen goederen en diensten van andere ondernemers heeft ingekocht die rechtstreeks ten goede komen aan de reiziger.
In de nieuwe regeling is het Nederlandse reisbureau het 19/119de deel van de behaalde winstmarge aan Nederlandse btw verschuldigd en 0% btw voor zover de ingekochte onderdelen van de reis buiten de EU plaatsvinden.
Onder de winstmarge wordt verstaan het verschil tussen de verkoopprijs inclusief btw van de reis en de kosten voor ingekochte goederen en diensten van anderen die de reizigerrechtstreeks ten goede komen. De betaalde btw op deze ingekochte goederen en diensten kan het reisbureau niet in aftrek brengen.
Voor de duidelijkheid; de huidige regeling waarbij de provisie voor tussenpersonen in bepaalde gevallen onder het verlaagde dan wel nultarief vallen komt te vervallen. Vanaf 1 april 2012 gaat voor deze tussenpersonen de normale btw-regeling gelden. De provisie valt dan onder het normale btw tarief.
We hebben het hier dus over een zogenoemde reisdienst, zijnde de dienst waarbij gebruik wordt gemaakt van leveringen en diensten (zoals vervoer en verblijf zowel binnen en buiten het grondgebied van de lidstaat waar het reisbureau is gevestigd) van andere ondernemers. Deze reisdienst wordt beschouwd als 1 enkele dienst die voor de reiziger wordt verricht.
Een voordeel van de nieuwe regeling is dat het niet meer nodig is zich te registreren in het land waar de leveringen aan reizigers plaatsvinden. De plaats van reisdienst is dus de plaats waar het reisbureau is gevestigd of een vaste inrichting heeft.
Een uitzondering op de regeling vormen reisdiensten buiten het gebied van de EU waarbij een beroep wordt gedaan op diensten van anderen en de prestaties buiten de EU worden verricht. In een dergelijk geval wordt het reisbureau beschouwd als tussenpersoon en vallen de diensten onder het nultarief. Bij gemengde reizen (een deel buiten en een deel binnen de EU) mag alleen het deel buiten de EU onder het nultarief gebracht worden.
Het deel binnen de EU valt onder de nieuwe reisbureauregeling.
Bij het factureren van een reisdienst mag de btw niet afzonderlijk op de factuur worden vermeld. Daarom moet op de factuur worden vermeld dat de reisbureauregeling van toepassing is.
Voor reisdiensten kunnen de reisbureaus vanaf 1 april 2012 een keus maken tussen 2 manieren om de belastinggrondslag te bepalen:
- de winstmarge per tijdvak van aangifte
- de winstmarge per reis
De overige kosten (personeel, inventaris en afschrijvingen) verlagen de winstmarge niet. Hiervoor gelden de normale btw regels waardoor vooraftrek van betaalde btw op deze kosten wel mogelijk is.