Meetings in UK goed voor 1 miljoen banen, volgens Economic Impact Study
Tijdens de Meetings Show UK werden de resultaten gepresenteerd van de UK Economic Impact Study (UKEIS), een onderzoek dat in opdracht van de Meeting Professionals International (MPI) Foundation uitgevoerd werd door het International Centre for Research in Events, Tourism and Hospitality (ICRETH) van de Leeds Metropolitan University.
Benchmark voor andere landen
MPI's hoogste baas Paul Van Deventer zei over het onderzoek: "De UKEIS resultaten laten zien wat voor significante bijdrage de sector levert aan de Britse economie. Het creëert een benchmark en voorbeeld voor meeting professionals elders in de wereld om ook de waarde van de sector in hun eigen land te gaan ontdekken."
Daarmee deed hij min of meer een beroep op andere landen om volgens de zelfde methodiek ook de impact van de meeting industrie in hun land inzichtelijk te maken. Alleen dan kunnen we internationaal aantonen wat de werkelijke impact en waarde van meetings en events is. Laten we hopen dat Nederland een van de volgende partijen is die met dit onderzoek aan de gang gaat. Maar zoals ook in de UK gebleken is, is brede ondersteuning vanuit de hele sector nodig om een omvangrijk onderzoek als dit mogelijk te maken!
De belangrijkste uitkomsten
-
In 2011 werden en meer dan 1,3 miljoen meetings in de UK gehouden in ruim 10.000 accommodaties
-
Deelnemers besteden bijna £40 miljard tijdens hun deelname aan meetings in de UK
-
De UK meeting industrie genereert daarmee het equivalent van 1 miljoen fulltime banen (direct en indirect)
-
De bijdrage van de Britse meeting sector aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) is maar liefst £58.4 miljard (3x groter dan de landbouwsector en 2,9% van het totale BBP van de UK)
-
De meeting sector is met meer dan 515.000 directe arbeidsplaatsen de 16e markt van de UK
-
Meetings brachten de overheid £21,1 miljard aan belastingen in het laatje
-
De ruim 10.000 accommodaties in de UK vormen samen de oppervlakte van 6.000 voetbalvelden en kunnen gelijktijdig 13,5% van de Britse bevolking een zitplaats bieden
-
De top-regio's zijn London, de South East en de West Midlands
-
Na Engeland, worden in Schotland de meeste meetings georganiseerd
-
Grote hotels waren het meest in trek voor meetings, terwijl kleinere hotels vooral populair waren voor incentives en meer bijzondere en ongebruikelijke locaties populair waren bij congresorganisatoren
-
Corporates boekten de meeste meetings, waarbij voor ruim 60% van hen bijeenkomsten tot 100 deelnemers het populairst waren
-
Gemiddeld organiseerden meeting planners 147 event gedurende het jaar
Internationaal erkende methodiek
Het onderzoek stond onder leiding van Dr. ShiNa Li van ICRETH. Het onderzoeksteam hanteerde de UN World Tourism Organisation methodiek, een wereldwijd geaccepteerd model dat al eerder gebruikt werd voor vergelijkbaar onderzoek in Canada, de VS, Australië, Mexico en Denemarken. Hierdoor kunnen de onderzoeken vergeleken worden en blijkt bijvoorbeeld dat de meeting industrie in de UK meer impact heeft op de BBP dan in de VS, Canada en Mexico.
Dr ShiNa Li licht toe: “Het onderzoek was erop gericht om op solide wijze de omvang en impact van meetings in de UK vast te stellen, waarbij er een sterke focus op Bruto toegevoegde waarde, BBP, werkgelegenheid en belastinginkomsten lag. Het wordt door velen gezien als het belangrijkste onderzoek in de sector tot nu toe en het zal de sector helpen beleid te vormen en te lobbyen op hoog niveau. De geloofwaardigheid van de sector is met deze data wel bevestigd, maar het moet nu effectief ingezet worden als instrument ten behoeve van de hele meeting industrie."
Paul Kennedy MBE, ervaringsdeskundige en directeur van Kennedy Integrated Solutions benadrukt nog eens dat "het onderzoek laat zien waar de meeting industrie staat - groter dan de landbouwsector, meer werkgelegenheid dan de telecomindustrie en met een grotere bijdrage dan bijvoorbeeld accounting. Dit zijn krachtige sectoren waar door overheden en kopstukken uit het zakenleven naar geluisterd wordt. Het is tijd dat wij ook ons plekje tussen hen innemen en als sector een samenhangende en haalbare 'call to action' afgeven.”
Het volledige onderzoeksrapport is op de website van MPI gratis te downloaden.
Bron: CongresWereld