MKB Trends voor ondernemers in 2014
Waar houdt ondernemend Nederland zich in 2014 mee bezig? MKB Servicedesk en De Zaak selecteerden de tien belangrijkste trends. Bekijk onderstaand het overzicht. Klik door om meer te weten te komen.
1. Delen is het nieuwe hebben
Ondernemen doe je niet alleen. Je werkt samen: met collega’s, met concurrenten en zelfs met klanten. Want 2 kunnen meer dan 1. Zodat jij je kunt toeleggen op waar je echt goed in bent.
2. Altijd en overal is het nieuwe hier en nu
Ondernemen is meer dan 24/7. Het is ook de mogelijkheid om over de hele wereld en mét de hele wereld samen te kunnen werken. Je moet daar zijn waar je doelgroep is.
3. Betalen doe je mobiel
Horeca, retail en e-commerce: je klanten accepteren in 2014 niet meer dat ze niet met hun smartphone kunnen betalen. Net zoals ze niet accepteren dat u geen WIFI ‘serveert’.
4. Klein is het nieuwe groot
Groei is meer dan omzet en rendement alleen. Misschien ga je in 2014 wel voor persoonlijke groei of het worden van een betere werkgever.
5. Elektrisch is het nieuwe hybride
Duurzaam rijden is doorgebroken. In aantallen die we niet hadden kunnen bevroeden. Met dank aan gulle regelingen in 2012 en 2013. Maar duurzame mobiliteit gaat veel verder. Dat gaat over total cost of ownership en verantwoord woon-werkverkeer.
6. Organisatie is vloeibaar en vluchtig
Mensen en dus ook ondernemers organiseren zich niet langer om een ideaal, maar vanwege tijdelijke gezamenlijke doelen. Afhankelijk van de levensfase waarin een bedrijf verkeert zoeken ze medestanders en gelijkgestemden. Om die later weer om te ruilen voor anderen met eenzelfde doel.
7. Het gaat (nog) sneller in de cloud
De cloud is al overal. En niet alleen meer voor opslag van data maar vooral om die data te kunnen delen. Om overal te kunnen werken en te kunnen samenwerken.
8. Gestructureerd stapelen is het nieuwe financieren
Alleen nog maar bij de bank aankloppen voor geld heeft geen zin meer. Ondernemers anno 2014 stapelen hun financiering: met crowdfunding, kredietunies en factoring.
9. De binnenkant wordt de nieuwe buitenkant
IQ wordt EQ. Het gaat er om dat je klant jou iets gunt. Om waar je bedrijf en jij als ondernemer voor staat, niet om wat je verkoopt.
10. Het nieuwe zoeken: de semantische context
Vroeger zochten we iets op Google. Nu weet Google waar we zijn, wie we zijn en wat we zoeken. Dus moet je als ondernemer mee op de infrastructuur die er al ligt. Want anders word je niet gevonden.
Bron: MKB Servicedesk