Mkb weet te weinig van de Arbowet

24-1-2019

De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) geldt voor álle werkgevers en werknemers in Nederland. Maar uit onderzoek van SZW blijkt dat mkb’ers nog onvoldoende op de hoogte zijn van de laatste wijzigingen in de Arbowet, waaronder de verplichting tot het hebben van een basiscontract. CLC-VECTA partner ArboNed zet de 4 punten waaraan zo’n basiscontract minimaal moet voldoen daarom nog een keer op een rij;

1. Taakverdeling
Het belangrijkste in een basiscontract is de omschrijving bij welke taken jij je laat ondersteunen. De kerntaak van een arbodienstverlener is werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het opstellen van arbeidsomstandighedenbeleid en verzuimbeleid. Dit gebeurt door in ieder geval vier kerndeskundigen: een bedrijfsarts, een arbeidshygiënist, een veiligheidskundige en een arbeid- en organisatiedeskundige. Deze voeren taken uit in kader van: verzuimbegeleiding, toetsen en adviseren Risico-inventarisatie en –evaluatie, uitvoeren van een PAGO/PMO en bij specifieke gevallen een aanstellingskeuring.

2. Bedrijfsarts
De bedrijfsarts is de meest bekende kerndeskundige. In het basiscontract moeten dan ook een aantal belangrijke bepalingen geformuleerd worden: hoe de toegang tot de bedrijfsarts geregeld is, dat de bedrijfsarts jouw bedrijf preventief kan bezoeken en hoe de bedrijfsarts je adviseert over preventie. Ook heeft de werknemer het recht om een second opinion aan te vragen. Hoe deze procedure verloopt, staat beschreven in het basiscontract. De bedrijfsarts is verplicht beroepsziekten te melden. Deze verplichting is ook onderdeel van het basiscontract.

3. Klachtenprocedure
Onvolledige of ondeugdelijke contracten kan leiden tot onvolledige arbozorg volgens de wetgever. Ben je van mening dat jouw arbodienstverlener je onvolledig of ondeugdelijk van dienst is moet je een klacht kunnen indienen. Daarom is de verplichting van een klachtenprocedure in het basiscontract opgenomen. Iedere arbodienstverlener moet daarmee een duidelijke werkwijze of procedure hebben die beschrijft hoe de klacht behandeld wordt.

4. Preventiemedewerker
De preventiemedewerker wordt duidelijk benoemd in de Arbowet. Hij of zij heeft een prominente rol in de organisatie wat betreft het voorkomen van ongevallen en verzuim. In het basiscontract moet staan hoe het overleg van de bedrijfsarts met de preventiemedewerker en de ondernemingsraad (OR) is geregeld. Een nauwe samenwerking tussen deze deskundigen is verplicht.

Hoe komt je aan een basiscontract?
De verplichting van het hebben van een basiscontract is op 1 juli 2018 definitief ingegaan. Alle gecertificeerde arbodienstverleners hadden op deze datum dan ook een basiscontract. Heb je op dit moment een verzuimabonnement bij onze partner ArboNed? Dan voldoet het contract aan de nieuwe Arbowet. Heb je nog geen verzuimabonnement en dus geen basiscontract? Let op, je riskeert een boete van de Inspectie SZW! Door het afsluiten van een nieuw verzuimabonnement kom je direct in bezit van een basiscontract. Doe je dit bij ArboNed, krijg je als lid bovendien direct korting op het abonnement. Denk er wel aan dat jouw personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad moet instemmen met de inhoud van het basiscontract.

Checklist Arbowet
De verplichting van een basiscontract is nieuw in de Arbowet. Maar om boetes te voorkomen moet je aan álle verplichtingen uit de Arbowet voldoen. ArboNed heeft daarvoor een praktische checklist gemaakt zodat je kunt kijken of je ‘bij’ bent. Je kunt hem hier direct downloaden.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers