Nieuwe online tool helpt ondernemers cashflow te verbeteren
Ondernemers lopen op jaarbasis minstens één miljard euro mis door oninbare facturen. Bovendien is een betalingstermijn van 40 dagen tegenwoordig geen uitzondering meer. Om hierin verandering in te brengen, hebben MKB-Nederland en TNT Post de cashflowtool gelanceerd. Deze online tool laat ondernemers zien hoe ze met een aantal snelle verbeteringen in hun factuur- en betaalproces een cashflowverbetering kunnen realiseren die kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet.
Uit een studie van TNT Post en MKB-Nederland, met input van het EIM, blijkt dat ondernemers in het mkb veel moeite hebben om facturen voor bewezen diensten tijdig betaald te krijgen. Gemiddeld moet een mkb-ondernemer ruim 40 dagen wachten op zijn geld. Hierdoor zijn de laatste jaren veel kleine en middelgrote bedrijven in de problemen geraakt of zelfs failliet gegaan. “Uit cijfers blijkt dat jaarlijks ruim 2,5% van alle facturen die mkb’ers versturen als oninbaar worden afgeschreven”, zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland.”Dat betekent dat het mkb op jaarbasis een bedrag van meer dan 1 miljard euro misloopt, een schrikbarende constatering. Als daarbij ook nog blijkt dat 25% van alle incassotrajecten uiteindelijk niet inbaar is door een incompleet dossier over de betaling, dan hebben we een enorme uitdaging om mkb-ondernemers hierbij te helpen.”
Dat doet MKB-Nederland samen met TNT Post, dat hiervoor de online cashflowtool heeft ontwikkeld. Een eenvoudige, online toegankelijke scan waarmee ondernemers zelf inzicht krijgen in waar ze verbeteringen kunnen realiseren om zodoende hun rekeningen sneller betaald te krijgen.
“Ondernemers zijn druk met de verkoop en het op een goede manier leveren van hun product of dienst bij de klant. Hierdoor wordt het factureren en betaald krijgen van facturen nog wel eens naar achteren geschoven”, zegt Carlos Mendes Aguiar, directeur zakelijke markt bij TNT Post. “Met als resultaat dat betalingen lang op zich laten wachten en het vervelende ‘betaalgesprek’ met klanten moet worden gevoerd. Met onze kennis en producten helpen we de ondernemer dit proces te stroomlijnen, zodat hij zich kan richten op ondernemen. Door goed cashflowbeheer krijgt de ondernemer nog meer ruimte om te ondernemen, omdat het sneller betaald krijgen hem de financiële ruimte biedt om te investeren en te groeien”, aldus Mendes Aguiar.
De nieuwe cashflowtool is te vinden op www.tntpost.nl/cashflow. Ondernemers kunnen er direct mee aan de slag en ontvangen binnen enkele minuten de eerste tips over verbetering en aandachtspunten in hun betaal- en inproces.
Het gezamenlijke initiatief van TNT Post en MKB-Nederland komt voort uit het partnerschap tussen beide partijen, dat vorige week tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht is bekrachtigd met de handtekeningen van Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, en Carlos Mendes Aguiar, directeur Zakelijke Markt bij TNT Post.