Nieuwe review site voor de congres- en vergadermarkt
Uit onderzoek blijkt dat reviews steeds belangrijker zijn geworden in het beslissingsgedrag van consumenten en professionals bij een investeringsbeslissing. Daarnaast zijn reviews ook belangrijk voor de zoekresultaten (= vindbaarheid op internet). Reviews op een onafhankelijke website zijn, zo blijkt, 5x betrouwbaarder dan reviews op de website van een aanbieder.
Dit was de aanleiding voor Rooomer om eerder deze maand een nieuwe review website voor de congres- en vergadermarkt in Nederland te introduceren: MeetingroomReview. Bezoekers kunnen op de website hun ervaringen delen over een meetinglocatie.
Reviews zijn inmiddels een ingeburgerd fenomeen in diverse sectoren. Voor oa. restaurants, luchtvaartmaatschappijen, vakanties, webwinkels en producten als wit-en bruingoed kan je je ruimschoots orienteren via reviews om de voor jou meest apassende aanbieder te selecteren. Voor congres- en meetinglocaties zijn de mogelijkheden tot nu toe nog erg beperkt: De congres- en vergaderclassificatie (van de 'vergaderhamers') biedt op haar site de mogelijkheid om reviews achter te laten en daarnaast is het ook mogelijk op enkele van de veiling-/bemiddeling-/locatiezoeksites om reviews achter te laten. Door met een volledig locatieaanbod te komen, duikt MeetingroomReview in blinde vlek die er nog is op het gebied van meeting reviews.
Grootste locatiedatabase van Nederland
Om gelijk volledig van start te kunnen gaan, heeft MeetingroomReview een volledig overzicht van accommodaties gerealiseerd. Marco Kole, managing director van MeetingroomReview: "We hebben de grootste en meest actuele locatiedatabase van Nederland, waar ruim 3800 locaties online worden gepresenteerd. Alle locaties hebben een uitnodiging van MeetingroomReview ontvangen om informatie over de locatie en de aangeboden diensten aan het basisprofiel toe te voegen. De locaties bepalen zelf wat er aan informatie wordt getoond." De locaties krijgen bij de start een set visitekaartjes met de reviewsite informatie om aan klanten te geven en kunnen verder promotiemateriaal afnemen, weermee ze boekers van hun locatie kunnen stimuleren om reviews te plaatsen op de site.
Organisatoren plaatsen eenvoudig reviews
Dankzij de complete database kunnen organisatoren eenvoudig een review achterlaten en (op locatie of plaats) zoeken om reviews van anderen te bekijken. Kole: "Reviewers kunnen, na een eenmalige registratie, een score geven op het boekingsproces, de locatie, de meetingroom en de catering. Daarnaast is het mogelijk om een toelichting te geven en foto’s toe te voegen. Na het plaatsen van een review kan de betrokken locatie op de review reageren." Voor organisatoren leveren de reviews niet alleen waardevolle inzichten over de geschiktheid van locaties, ze kunnen zelf ook 'sterren verdienen' door het plaatsen van reviews.
Onafhankelijk platform
Kole legt uit dat het de ambitie van MeetingroomReview is om 'hèt platform te zijn waar de ervaringen over een meetinglocatie door de gebruikers worden gedeeld'. De doorontwikkeling van de site gaat is co-creatie met de markt, zowel vraag als aanbod. Zo wordt onder andere via een discussiegroep op LinkedIn actief van gedachten gewisseld met de markt. Over de inkomsten is MeetingroomReview ook duidelijk. Die bestaan uit reclame en aanvullende diensten aan een meetinglocatie. Om de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid te waarborgen zijn er geen betaalde diensten die de volgorde beïnvloeden.
Nederland startpunt
Het Nederlandse initiatief is logischerwijs gestart in Nederland zelf, maar de ambitie van de initiatiefnemers Marco Kole, Chico Lau en Robert Spakman is vele malen groter. uiteindelijk willen ze de reviewsite internationaal uitrollen.
Bron: CongresWereld