Nieuwe telecomwet per 1 juli a.s.
Op 1 juli gaat de nieuwe telecomwet in. De grootste verandering in de wet is het verdwijnen van het Bel-me-niet Register voor consumenten. Dat gaat plaatsmaken voor een opt-in-systeem. Er moet dus vooraf toestemming zijn om iemand telefonisch te benaderen.
De belangrijkste wijzigingen op een rij:
• Opt-in wordt verplicht
Als je potentiële klanten per telefoon wil gaan voor een commerciële, charitatieve of ideële boodschap dan moet hiervoor toestemming gegeven zijn. Net zoals dat bij e-mail al eerder is ingevoerd moet deze opt-in expliciet gegeven zijn, tenzij er sprake is van een klantrelatie.
• Het Bel-me-niet Register verdwijnt
Omdat de opt-in per 1 juli verplicht wordt zal het bel-me-niet-register komen te vervallen.
• Klanten bellen mag wel
Als je het telefoonnummer bij een verkoop hebt verkregen mag je wel bellen. Ook met een commerciële boodschap maar alleen om eigen en gelijksoortige producten of diensten aan te bieden. Deze producten en diensten moeten voor de klant ook logisch zijn.
• Maximale klanttermijn is 3 jaar
Als je een klantrelatie hebt dan mag je de klant tot drie jaar na de overeenkomst, donateurschap of laatste afname telefonisch benaderen.
• Telefonische koude acquisitie mag niet meer
De wetswijziging heeft vooral invloed op koude acquisitie. Mensen die nog geen klant zijn en waar je nog geen relatie mee hebt mag je niet meer zonder opt-in niet bellen.
• Bellen met een herkenbaar nummer
Telemarketing met een anoniem telefoonnummer is verboden.
• Bijhouden van opt-ins is verplicht
Je moet kunnen aantonen dat de opt-in afgegeven is. Net zoals dat met e-mailmarketing het geval is. Dit kun je doen in bijvoorbeeld een database of CRM.
Deze nieuwe wet heeft dus stevige impact op AVG. Je zal de toestemming moeten verwerven en aantoonbaar bewaren en je systemen zo moeten inrichten dat je aan de telecomwet maar ook aan de AVG wetgeving voldoet.
Bron: Stichting AVG voor verenigingen