Ondernemersvertrouwen blijft onveranderd positief
Het ondernemersvertrouwen, de stemmingsindicator van het Nederlandse bedrijfsleven, is aan het begin van het tweede kwartaal onveranderd positief in vergelijking met het eerste kwartaal. Dat is de uitkomst van de COEN-enquête over het tweede kwartaal. Ondernemers zijn nu zes kwartalen op rij positief gestemd. De pas op de plaats in het tweede kwartaal is een optelsom van zowel positieve als negatieve ontwikkelingen in de onderliggende sectoren.
Consument
De sectoren die nauw gerelateerd zijn aan de consument ontwikkelen zich het meest positief. Zo is voor het eerst sinds vier jaar het ondernemersvertrouwen in de autobranche positief. Ook in de groothandel, de detailhandel en in de sector verhuur van en handel in onroerend goed is het ondernemersvertrouwen flink gegroeid. Het ondernemersvertrouwen is afgenomen in de transportsector, de sector informatie en communicatie en in de zakelijke dienstverlening.
Woningmarkt
Het vertrouwen van de ondernemers in de bouwsector kende in 2013 een dieptepunt en laat sindsdien een nagenoeg onafgebroken herstel zien. Het herstel van de woningmarkt vertaalt zich in een toename van het ondernemersvertrouwen in de bouw. De gemiddelde orderportefeuille is verder toegenomen. Bijna de helft van de ondernemers verwacht een stijging in de productie en in de omzet. Voor het eerst sinds 2008 zijn er meer ondernemers die verwachten hun personeelssterkte uit te breiden dan in te krimpen.
Makelaars
Het effect van het herstel van de woningmarkt is ook zichtbaar in het vertrouwen van ondernemers die zich bezighouden met de verhuur van en handel in onroerend goed. Het ondernemersvertrouwen in deze bedrijfstak ligt aan het begin van het tweede kwartaal op het hoogste niveau (+9,2) sinds 2008. Makelaars doen weer goede zaken, nu het aantal transacties op de woningmarkt toeneemt.
Autohandel
Nu de economie aantrekt zijn consumenten meer bereid grote aankopen te doen, zoals een auto. Het ondernemersvertrouwen in de autohandel laat mede daardoor een stijgende lijn zien. Vorig kwartaal was het ondernemersvertrouwen in deze bedrijfstak, ondanks een verbetering, nog negatief. Maar de positieve trend zette dit kwartaal door, met als resultaat dat het ondernemersvertrouwen in deze branche positief uitkomt.
Detailhandel
Net als in de autobranche zijn ook de ondernemers in de detailhandel optimistisch gestemd. Sinds 2008 is het ondernemersvertrouwen in de detailhandel niet zo hoog geweest. Het herstel van het consumentenvertrouwen en de toenemende bestedingen door consumenten doen de detailhandel goed.
Conjunctuur-enquête
De COEN-enquête wordt vier keer per jaar gehouden en is een gezamenlijk initiatief van MKB-Nederland, VNO-NCW, de Kamers van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Economisch Instituut voor de Bouw. Voor deze enquête zijn zo'n 6.000 ondernemers gevraagd naar hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2015.
Bron: MKB-Nederland