Onderzoek UNWTO: Meeting Industrie is van groot belang voor economie

10-4-2014

De World Tourism Organization (UNWTO) verwacht dat het belang van de meeting industrie zal blijven groeien door de toenemende globalisering en aanhoudende groei van de toeristische sector. De meeting industrie is een van de fundamentele onderdelen van de toeristische sector en daarmee van groot belang voor de economie van een land. De meeting industrie biedt grote voordelen vanwege:

  • het gemiddeld hogere bestedingsniveau;
  • is minder gevoelig voor seizoensinvloeden;
  • draagt bij aan de regeneratie van bestemmingen;
  • verspreidt kennis;
  • bevordert innovatie en creativiteit.

Dit alles blijkt uit het onlangs verschenen global report van de UNWTO over de meeting industrie. Dit rapport geeft een overzicht van de belangrijkste vraagstukken waar destinaties mee te maken krijgen bij het ontwikkelen van een meeting industrie in hun stad of regio.

Strategische partnerships van groot belang
"Dit rapport toont aan dat publiek-private samenwerking en strategische partnerships van fundamenteel belang zijn voor het ontwikkelen van deze waardevolle markt", aldus UNWTO secretaris-generaal Taleb Rifai. "Dit onderzoek over de meeting industrie bouwt voort op resultaten uit eerdere onderzoeken en biedt een praktische aanpak gericht op ondermeer destinatiemarketing aangevuld met case studies uit Amerika, Azië en Europa. De studie werd geproduceerd met inbreng van ondermeer Meetings Professionals International (MPI) en International Congress and Convention Association (ICCA).

Veranderingen in destinatiemarketing noodzakelijk
Wat zijn de belangrijkste punten waar een stad of regio aan moet denken bij het ontwikkelen van een strategie voor het aantrekken van bijeenkomsten. Duidelijk is dat het anders moet dan de wijze waarop de afgelopen 20 jaar destinatiemarketing bedreven werd. Destinatiemarketing gaat niet over toerisme en het aantrekken van zoveel mogelijk meetings en deelnemers, maar gaat over economische ontwikkelingen op de langere termijn. Destinaties hebben tegenwoordig te maken met een veranderende meetingsector als gevolg van: veel concurrentie, de economische cycli, cultuur, technologie en nieuwe generaties.

Bovendien is de huidige benadering vaak niet klantgericht doordat destinatiemarketing bureau's niet slagvaardig genoeg zijn vanwege bureaucratie (relaties met overheden). Daarnaast vraagt ook de associatie en corporate meeting planners om een andere benadering.

Kortom het is tijd voor een andere (marketing)aanpak bestaande uit:

  • meer branding en minder op kosten gebaseerde dicussies;
  • een duidelijke positionering t.o.v de concurrent (stop met het noemen van cijfers, aantal hotelkamers etc. Deze informatie is makkelijk op een andere manier te verkrijgen);
  • vaststellen van de core competenties (waarmee onderscheid de ene bestemming zich van de andere);
  • het (er)kennen van de nieuwe deelnemer aan een meeting die meer uit is op een betekenisvolle ervaring (beleving) en actief wil meewerken aan de inhoud van bijeenkomsten.

Voor voorbeelden en verdere uitwerking van bovenstaande onderwerpen download hier het volledige rapport.

Bron: CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers