Overheid breidt steunpakket uit met 3,7 miljard
Rutte benoemde het gisteren al in de persconferentie: ‘we hebben een goed gesprek gehad met de evenementenbranche’. Het is goed te zien dat dit nu resulteert in enerzijds groen licht voor testevenementen in januari en anderzijds om meer steun voor onze branche. Beide zaken waar we als CLC-VECTA en EventPlatform, met de Alliantie van Evenementenbouwers, al lange tijd keihard voor lobbyen. Hoewel genoeg om blij mee te zijn, blijft er nog wel wat te wensen over. Vanzelfsprekend zetten we ons daar onverminderd voor in.
De uitbreiding van het steunpakket, circa 3,7 miljard, bestaat uit verschillende componenten. We hebben de belangrijkste uitkomsten voor je samengevat:
Verhoging TVL
De tegemoetkoming in de vaste lasten bedraagt nu 50% voor bedrijven met minimaal 30% omzetverlies. Met terugwerkende kracht tot 1 oktober 2020, wordt dit percentage verhoogt tot maximaal 70%. Daarnaast wordt de drempel om in aanmerking te komen niet verhoogd naar minimaal 40% omzetverlies voor het eerste tijdvak van 2021. Het loslaten van de SBI codes, waar oorspronkelijk alleen sprake van zou zijn in het 4e kwartaal, wordt verlengd tot en met Q1. Deze verruimingen zijn op zichzelf goed nieuws, maar omdat voor de maximale compensatie is vastgehouden aan € 90.000, zal lang niet elke ondernemer in de branche hiervan kunnen profiteren.
Huidige voorwaarden:
Vergelijking verhoging % oud vs nieuw:
NOW
De NOW3 zou in het tweede tijdvak worden afgebouwd van 80 naar 70%. Daarbij moest sprake zijn van minimaal 30% omzetverlies om in aanmerking te komen en mocht de loonsom met maximaal 5% dalen zonder verrekening. Het kabinet heeft afgezien van deze versobering voor het tweede tijdvak. Dit is de ‘nieuwe’ regeling:
Evenementenmodule
Vandaag is ook weer iets meer bekend geworden over de zogeheten evenementenmodule. De verwachting is dat de regeling niet eerder dan in de tweede van januari opengesteld zal worden omdat de regeling eerst bij de Europese Commissie genotificeerd moeten worden voor goedkeuring als staatssteun. Daarbij laten de huidige ‘contouren’ zien dat de evenementenmodule voor slechts een beperkt aantal ondernemers in de publieksevenementenbranche beschikbaar zal zijn:
• De regeling is gericht op organisatoren en toeleveranciers van publieke evenementen. Hier vallen onder meer onder kermissen, sportevenementen en festivals, maar ook voor het publiek toegankelijke congressen en beurzen. Niet onder de afbakening vallen privé evenementen zoals bruiloften en besloten bedrijfsevenementen, zoals bedrijfsfeesten, productlanceringen en andere besloten bedrijfsevenementen. De exacte definitie komt in de regeling te staan.
• De module is bedoeld voor bedrijven die wel in aanmerking zijn gekomen voor de TVL 1 en deze toegekend hebben gekregen, maar niet in aanmerking komen voor de TVL in het vierde kwartaal van 2020 vanwege te lage referentieomzet in het vierde kwartaal van 2019.
• Ondernemers (organisatoren en toeleveranciers) dienen voor minimaal 50% van hun omzet in het tweede en derde kwartaal van 2019 afhankelijk te zijn geweest van evenementen georganiseerd in diezelfde periode in 2019. Hoe ondernemers dat aan dienen te tonen wordt nog nader ingevuld.
• In afwijking van de brief van 27 oktober jl. zal er geen afbakening op basis van SBI-codes worden gemaakt om te bepalen of een ondernemer in aanmerking komt. Dit is in de uitvoering niet mogelijk, omdat de evenementensector geen vastomlijnde afbakening binnen de SBI-codes kent. Ondernemers worden beoordeeld op basis van bovenstaande voorwaarden.
• De subsidie voor ondernemers die in aanmerking komen voor de evenementmodule bedraagt 33,3% van de subsidie die de ondernemer ontving vanuit de TVL1, met een minimum van € 750 euro.
TONK
Daarnaast maakt het een kabinet een nieuwe regeling bekend, de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Voor het eerste halfjaar van 2021 is hiervoor 130 miljoen vrijgemaakt. De regeling is bedoeld voor huishoudens die door een grote terugval in inkomen in de problemen raken met de betaling van noodzakelijke kosten zoals woonlasten. In de Kamerbrief worden enkele voorbeeldsituaties benoemd:
- Huishoudens die nog wel inkomen uit werk hebben, maar een flinke terugval kennen. Bijvoorbeeld zelfstandigen die veel van hun opdrachten zien verdwijnen, maar ook flexwerkers die plotseling minder worden opgeroepen en ook werkenden die kortdurend vanwege quarantaine inkomsten mislopen.
- Huishoudens die terugvallen op een uitkering en flinke terugval hebben. Dit kunnen werkenden zijn, zoals artiesten, die moeten terugvallen op het sociaal minimum.
- Huishoudens waar een of beide partners geen inkomen uit werk meer heeft en ook geen recht op een uitkering. Bijvoorbeeld zelfstandigen die hun opdrachten zien teruglopen en/of die vanwege de partnertoets of het uren-criterium geen aanspraak kunnen maken op de Tozo.
De verwachting is dat de uitwerking van de TONK met gemeenten op 1 februari 2021 gereed is.
Uitstel betalingen Belastingdienst
De tijdelijke regeling voor uitstel van belastingen wordt verlengd tot 1 april 2021. Concreet betekent dit dat nieuw opkomende verplichtingen pas vanaf 1 april hoeven te worden hervat.
Wil je meer lezen? Bekijk dan de
Kamerbrief. Heb je vragen neem dan contact op met Dineke Philipse via
dineke@clcvecta.nl of 0346 - 352444.