Personeel blijft thuis vanwege de sneeuw, en nu?
Het komt elk jaar wel een (paar) keer voor: weersomstandigheden die zorgen dat wegen lastig begaanbaar zijn of het treinverkeer stil ligt. Wat als je personeel hierdoor niet naar het werk kan komen? Mag je iemand verplichten een vakantiedag op te nemen? En zijn er ook manieren waarop je personeel thuis kan werken?
Extreme weersomstandigheden kunnen voor veel overlast zorgen. Wat doe je als werkgever als blijkt dat je personeelsleden niet naar het werk kunnen komen?
Wat zegt de wet?
In je CAO kan staan dat je loon moet doorbetalen in een situatie als deze, maar buiten de CAO heb je natuurlijk ook nog de wet. In de wet zijn namelijk de begrippen goed werkgeverschap en goed werknemerschap vastgelegd. Dat houdt in dat zowel jij als je werknemer alles in het werk stellen om de regels en protocollen na te leven die jij voor je bedrijf hebt opgesteld. Goed werkgeverschap en werknemerschap: het zijn wat brede, vage begrippen, maar goed toepasbaar op een situatie als deze.
Dat wil zeggen dat als je werknemer niet op het werk kan komen omdat de treinen niet rijden, hij meteen even belt om te overleggen. Wat is de prognose, welke taken staan er op zijn programma, zijn er nog belangrijke vergaderingen gepland die dag? Goed werknemerschap houdt ook in dat hij zo'n beetje alles in het werk moet stellen om alsnog te komen. Met de auto komen bijvoorbeeld, of met een collega meerijden als hij zelf geen auto heeft. Zijn de wegen ook niet begaanbaar, dan kan hij mogelijk thuis werken, of is er een flexwerkplek in de buurt waar hij zijn taken ook kan uitvoeren. Zijn al deze opties niet mogelijk? Dan heeft hij er alles aan gedaan en is er in de meeste gevallen sprake van overmacht. Er zit niks anders op dan zijn loon voor die dag gewoon door te betalen.
Goed werkgeverschap
Andersom ben jij verplicht om te voldoen aan goed werkgeverschap. Dus ook jij doet er alles aan om je medewerker aan de gang te helpen. Te bedenken of er bijvoorbeeld andere taken zijn die hij wél heel goed thuis kan uitvoeren. Of misschien kun je wat schuiven in het rooster van die week en kan je medewerker zijn uren op een ander moment inhalen?
In ieder geval kun je niet zomaar je werknemer verplichten om een vrije dag op te nemen. Niet als hij een hele dag afwezig is door overmacht, ook niet als hij een halve dag afwezig is. Dus 'neem de rest van de dag dan ook maar vrij', is niet een uitspraak die jij mag doen. Tenzij jullie het er samen over eens zijn natuurlijk, en je werknemer graag gewoon de rest van de dag vrij neemt.
Er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn: dat je werknemer altijd al laks is, regelmatig een half uurtje te laat komt en bij de eerste de beste redelijke sneeuwstorm thuisblijft en ook geen moeite meer doet om te komen. Dat kan voor jou reden zijn om iemand een aantekening in zijn dossier te geven.
Werken in de cloud
Extreme weersomstandigheden hoeven niet lastig te zijn als jij en je werknemer(s) in de cloud werken. Het grote voordeel daarvan is dat alle documenten online staan en je werknemer dus vanaf iedere locatie aan het werk kan, zolang hij of zij maar internet heeft. Staan er belangrijke meetings voor die dag gepland? Bekijk dan of je werknemer deze kan vervangen door een conference call, een Google Hangout of met Skype.
Bron: MKB Servicedesk