RAI opent nieuw bufferterrein Westpoort voor op- en afbouw grote events
RAI Amsterdam heeft eindelijk weer een eigen bufferterrein. Bij beurzen waarbij een drukke opbouw en/–of afbouw te verwachten is, wordt het terrein buiten de ring van Amsterdam als bufferterrein ingericht voor vrachtverkeer om de verkeersstromen van en naar de RAI te reguleren.
RAI Amsterdam gebruikte tot een paar jaar geleden een aantal terreinen rondom de RAI, maar met de ontwikkeling van de Zuidas hebben deze terreinen een andere inrichting gekregen. De afgelopen jaren werd per evenement bekeken welk terrein gebruikt kon worden als bufferterrein. Dit was soms lastig met andere grote evenementen in de metropool Amsterdam die in dezelfde periode plaatsvonden. Dat is verleden tijd, want dankzij de gemeente, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf is vandaag het RAI bufferterrein bij Westpoort geopend.
Het opbouw- en/ of afbouwverkeer wordt op de snelwegen rond Amsterdam direct verwezen naar het nieuwe terrein bij Westpoort. Op de 15.000 m2 bufferterrein is plek voor 90 vrachtauto’s. Hier wordt het vrachtverkeer geregistreerd en mag dan op afroep doorrijden naar RAI Amsterdam. Door de inzet van een eigen bufferterrein aan de rand van de stad, waarbij de RAI ook inbreng had hoe het terrein er uit moest zien, benut de RAI haar ruimte op de meest efficiënte manier. Vrachtwagens komen op het juiste moment naar de RAI en zijn zo snel mogelijk weer weg. Zo worden opstoppingen en zoekverkeer in de buurt van de RAI voorkomen, wordt de CO2 uitstoot beperkt en wordt een efficiënte opbouw en afbraak gerealiseerd. Tijdens andere grote beurzen, zoals ISE of PLMA wordt het terrein ook gebruikt als RAI – bufferterrein. Op het moment dat de RAI het bufferterrein niet nodig heeft, kunnen andere partijen gebruik maken de ruimte.