RAI start met vergroten en renoveren hal 5
De
RAI Amsterdam is begonnen met het vergroten en renoveren van hal 5. Doordat de bekende beurs- en congreslocatie in de afgelopen jaren flink is uitgebreid, paste hal 5 niet meer bij de rest en zag hij er wat verouderd uit. Door de renovatie moet de zaal weer een frisse uitstraling krijgen en wordt hij een stuk vergroot. RAI verwacht dat de vernieuwde hal 5 begin 2020 klaar is.
De uitbreiding is ontworpen door Benthem Crouwel Architects die eerder al de hallen Elicium en Amtrium en het Parkeergebouw ontwierpen. De RAI begon in 1961 met de Europahal, van architect Alexander Bodon, en breidde steeds verder uit met meer hallen. Zo groeide de Europahal uit tot het Europacomplex, waar hal 5 deel van uitmaakt. De vernieuwde zaal moet straks naadloos aansluiten bij het ontwerp van Bodon dat gekenmerkt wordt door veel glas en een ruimtelijke uitstraling.
RAI Amsterdam
Het opvallendste aan het ontwerp van Benthem Crouwel Architects voor hal 5 zijn de immense wanden van glas met geknikte panelen. Hierdoor ziet de hal er van elke richting anders uit, is hij ontzettend licht en krijgt hij een open uitstraling. Binnenin de nieuwe hal komen zaagtandlamellen, wat voor een mooie lichtinval moet gaan zorgen. De belangrijkste entree wordt straks de hoofdentree van het Amtrium (Entree L) aan het Europaplein. Maar er komt nog een ingang in de zaal zelf zodat hal 5 ook op zichzelf verhuurd kan worden voor events, congressen of beurzen.
De uitbreiding van de hal komt aan de kant van de Wielingenstraat waardoor parkeerterrein P9 opgeofferd wordt. Hier wordt een stuk van 30 meter diep en 135 meter lang bij gebouwd. Waar het uitgebouwde gedeelte aansluit op het Amtrium komt een uitsparing. Hierdoor ontstaat er een entreegebied én houdt de horeca in het Amtrium zon op het terras. Naast de uitbouw komt een breed trottoir en een groenstrook.