SponsorMonitor 2015: verwacht herstel sponsoruitgaven
De uitgaven aan sponsoring zijn in 2014, vergeleken met 2013, bijna op hetzelfde niveau uitgekomen en stabiliseren zich rond 800 miljoen euro. Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2015, een uitgave van Respons, preferred supplier van CLC-VECTA, en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland namen voor het eerst in drie jaar tijd niet significant verder af. Voor 2015 wordt voor het eerst sinds 2011 weer een stijging van de sponsoruitgaven verwacht.
Verwachtingen
De top 100 grootste sponsors van Nederland zijn verantwoordelijk voor ruim 292 miljoen euro (36,5%) van de sponsoruitgaven. De Sponsorsurvey 2015 van Sponsorreport, een onderzoek onder grote Nederlandse sponsors dat ook in de SponsorMonitor is opgenomen, verwacht dat in 2015 de uitgaven met 2% zullen stijgen en op € 815 miljoen zullen uitkomen.
Door een verschuiving in budgetten zal de verwachte stijging vooral bij maatschappelijke sponsoring en kunst & cultuur komen te liggen, zo blijkt uit de Sponsorsurvey 2015. Met de gesignaleerde teruggang in sponsorinkomsten van shirtsponsoring in Nederland (-5%), zullen de uitgaven in het domein Sport ook in 2015 niet stijgen, zo luidt de verwachting.
Sponsoruitgaven 2010 - 2015
Top 5
Rabobank is nog steeds de grootste sponsor van Nederland met een bedrag van 35 miljoen euro. Op de tweede en derde plaats staan de sportkledingmerken Nike en adidas. Opvallend in de top 10 is de grote stijging van ING van plaats 14 naar 4. De stijging wordt veroorzaakt door het uitgebreide amateurvoetbalsponsorprogramma dat de bank in 2014 is gestart. De top 5 wordt vol gemaakt met KPN.
De sponsoring van de gecombineerde schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo en de Volvo Ocean Race deelname van Team Brunel heeft flinke invloed op de lijst. Lotto klimt van plaats 71 naar een 12e plaats. Co-hoofdsponsor Jumbo is de hoogste binnenkomer in de lijst op een 18e plaats. Ook fietsenleverancier Bianchi staat in de top 50. Brunel en Schouten en Nelissen zijn nieuwe merken in de lijst.
Het grootste contract dat in 2014 is afgesloten is de verlenging van de samenwerking tussen Nike en KNVB. Het contract werd opengebroken en verlengd tot en met 2026 met een geschatte waarde van 64 miljoen euro. Ook de sponsoring door Ziggo van Ajax (8 miljoen per jaar plus 2 miljoen bonus) trok veel aandacht. Buiten sport was het driejarig contract dat Heineken sloot met Mojo Concerts als opvolger van Grolsch opvallend.
In de Factsheet van de SponsorMonitor tref je een beknopt overzicht van feiten en cijfers uit de SponsorMonitor.
Over de SponsorMonitor
De SponsorMonitor is het jaarlijkse onderzoek naar de feiten en cijfers van de Nederlandse sponsormarkt in het afgelopen jaar. De SponsorMonitor 2015 bevat de jaarcijfers sponsoring en de ranglijst van de 100 grootste sponsors van het afgelopen jaar op basis van de cijfers uit de databases van Sponsorreport en Respons. Van de vijftig grootste sponsors worden uitgebreide profielen gegeven met een overzicht van de sponsorships, de looptijd en waarde van de contracten en een analyse van het sponsorbeleid. Verder bevat de SponsorMonitor uitgebreide analyses van de sponsorcontracten.