Tijdelijk extra grenscontroles aan Duitse landsgrenzen vanaf 16 september 2024
Het Duitse Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft op 9 september de Europese Commissie geïnformeerd dat met ingang van 16 september 2024 voor een periode van 6 maanden extra grenscontroles worden uitgevoerd aan de Duitse landsgrenzen met Frankrijk, Luxemburg, Nederland, België en Denemarken. Dat staat
in een persbericht van het ministerie. De maatregelen zijn bedoeld om terrorisme tegen te gaan en te voorkomen dat er mensen Duitsland inreizen zonder visum. De minister noemt de dodelijke mesaanval in de Duitse stad Solingen als belangrijke aanleiding voor het uitbreiden van de grenscontroles.
Onduidelijk is hoe streng de controles uiteindelijk in de praktijk zullen uitpakken, hoe vaak en waar er precies gecontroleerd gaat worden en of ook vrachtwagens gecontroleerd gaan worden.
De details moeten nog verder worden uitgewerkt, maar de minister zegt te proberen de gevolgen voor het dagelijks leven in de grensregio's zoveel mogelijk te beperken. Vooralsnog is het advies rekening te houden met eventuele wachttijden aan de grens, de meldingsplicht die voor o.a. de standbouwsector geldt strak na te leven en te zorgen dat alle documenten op orde zijn. Bij controle wordt namelijk toegang geweigerd aan mensen die geen geldige reisdocumenten hebben.
Vorig jaar al aanscherping grenscontroles
Duitsland scherpte vorig jaar oktober de grenscontroles al aan bij de grenzen met Tsjechië, Polen en Zwitserland. Aan de grens met Oostenrijk wordt al sinds 2015 extra gecontroleerd. Deze grenscontroles zijn officieel tijdelijk, maar zijn al vaak verlengd. De extra controles met Oostenrijk gelden nu in ieder geval tot 11 november. De extra controles met Polen, Zwitserland en Tsjechië gelden tot 15 december. Sinds deze tijdelijke grenscontroles werden heringevoerd, heeft de Federale Politie ongeveer 52.000 illegale binnenkomsten gedetecteerd en toegang geweigerd aan zo’n 30.000 mensen aan de Duitse grenzen.
Uiteraard hebben we als CLC-VECTA onze zorgen geuit bij ONL, VNO-NCW en MKB-Nederland over de eventuele gevolgen voor onze sector en pleiten we voor het ontzien van vrachtverkeer bij de controles.