Toerisme Utrecht: Blijf investeren in toerisme en vrijetijdseconomie
Een week na de lokale verkiezingen adviseert Toerisme Utrecht de politiek over de koers voor de komende jaren voor het toeristisch beleid en de vrijetijdseconomie. In een aanbeveling ten behoeve van de college vorming van Utrecht wordt het belang van toerisme, de vrijetijdssector en de zakelijke markt benadrukt. Toerisme Utrecht pleit voor blijven investeren, meer gezamenlijke visie in de stad en een inzet op de brede vrijetijdseconomie.
Toerisme belangrijke sector
De investeringen in de stad die in de afgelopen jaren zijn gedaan en nog lopen, werpen hun vruchten af. Vorige week berichten de media erover: het toeristisch imago van Utrecht is de afgelopen jaren opvallend verbeterd. In de aanbeveling blijkt dat de sector van grote economische waarde is: 17 miljoen dagtochten met € 530 miljoen euro aan bestedingen, en circa een half miljoen overnachtingen. Vakantieovernachtingen brengen de stad € 14 miljoen, de totale zakelijke markt € 660 miljoen. De sector biedt werk aan 18.000 mensen en is daarmee goed voor 7 % van de werkgelegenheid.
Blijven investeren
Toerisme Utrecht benadrukt het belang om te blijven investeren in een goede nationale en internationale zichtbaarheid en de toeristische infrastructuur. Niet alleen voor toerisme, ook voor de brede citymarketing en de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats voor bedrijfsleven, kennisinstellingen en non - profitorganisaties. Naast een stevig langere termijn beleid en stevige samenwerkingsverbanden, vereist dit een bodem in de financiering. Het is daarom van groot belang dat de huidige financieringssystematiek voor toerisme gecontinueerd wordt. Vanwege de grote economische waarde van de zakelijk toeristische markt, dient de financiering van het Utrecht Convention Bureau (UCB) minimaal geborgd te worden op het huidige niveau, maar gezien de ambities van de stad is het aanbevelingswaardig dit bedrag substantieel te verhogen. Daarnaast is een continuering van het Ondernemersfonds zeer waardevol voor de marketing van de stad.
Gezamenlijke visie
Om de stad en regio beter te profileren is een lange termijn visie op toerisme en citymarketing noodzakelijk. Het is wenselijk hiertoe voor een periode van 10 jaar een consequent beleid te ontwikkelen waarin overheden, stakeholders en het bedrijfsleven participeren. Hierbij dient aangesloten te blijven op het toekomstige gemeentebeleid op het gebied van citymarketing. Toerisme Utrecht draagt reeds bij aan de ontwikkeling van dit gemeentelijk beleid. Verder blijkt in de praktijk dat een verbreding van het toeristisch beleid naar de vrijetijdseconomie (bewoners, bezoekers en toeristen) wenselijk is. Deze verbreding past vanzelfsprekend in de ontwikkeling naar nauwe, intersectorale samenwerking tussen Toerisme Utrecht en Stichting Cultuurpromotie Utrecht. Passend in die ontwikkeling pleiten beide organisaties voor het neerleggen van de portefeuilles Economische en Culturele Zaken bij één wethouder van het nieuwe college.